Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Leveranstest nytt objektiv!?

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasÖ

Aktiv medlem
Hej!

Har sökt i forumen här på FS bla. på orden "Leveranstest", "Objektivtest" men inte hittat det jag söker!

Jag vet, för jag har läst det för ett tag sedan, någon vänlig skäl som punktade upp ett antal enkla tester man själv kan göra (minns dock inte om det var för att testa sensorn map. damm/trasiga pixlar mm.) men hittar inte heller det

Hur bör jag testa, förutom att använda objektivet och se om jag själv är nöjd!?

Objektivet är ett EF-S 17-55/2,8 IS USM och leverans sker nästa vecka om allt funkar!

Mvh!
// Niklas

Hej Björn!

Japp, visst var det den jag tänkte på, tack för länken!

OK punkt nr. 3 gäller väl även ett objektiv!?

Ett annat test som jag läst men som jag inte kom ihåg för än nu är ju (om det är en zoom vilket detta är) att zooma för att rent mekaniskt känna hur optiken löper (mjukt, jämnt och fint utan hack).

Smuts, repor på lins kan jag ju naturligtvis också titta efter så även damm (synligt). Borde man inte kunna se damm lättare vid fotografering mot en vit (ljus) vägg med ex. bländare 22 och sedan förstora upp i datorn?

USM-motorn kan kanske också testas på ett enkelt sätt, för att undvika de värsta problemen som kan uppstå pga. ovarsam hantering vid frakt mm. eller?

Mvh!
// Niklas

Du verkar ha det klart för dig hur du ska göra.

Du ser dock troligen inte damm i gluggen genom att fota med liten bländare, bara sensordamm. Nagelfar inte gluggen efter enstaka dammkorn om du köper begagnat, du kommer att hitta dom men dom påverkar inte funktion eller bild.

Microrepor på frontlinsen kan du strunta i då det ska mycket mer till innan det påverkar bilden. Det är mer noga med den bakre linsen.

Det vanligaste problemet är fokuseringsproblem, testa enligt punkt 3 i den länkade tråden.

Viss optik kärvar lite i zoomen utan att vara defekt. Vanligt tex på sigma att det trögar lite i vidvinkelläget.

USM motorn ska jobba tyst och fokusera rätt, inte mycket annat du kan testa där.

Re: Fokustest

snaxalig skrev:
Det finns även flera olika sorters tester du kan göra för att säkerställa att autofokus funkar som den ska. Här är ett exempel: http://photo.net/learn/focustest/
Och här är ett annat: http://www.dphotojournal.com/download-free-focus-test-chart/

Använd inte det där testpappret man kan skriva ut, bättre att använda något man kan fokusera mot utan att det lutar 45 grader. Om du använder det så lägg något 3 dimensionellt ovanpå som en penna och fokusera på spetsen. Många falska fokusproblem härstammar från det där pappret då där inte finns något bra att fokusera på egentligen.

BugEyes skrev:
Du verkar ha det klart för dig hur du ska göra.

Du ser dock troligen inte damm i gluggen genom att fota med liten bländare, bara sensordamm. Nagelfar inte gluggen efter enstaka dammkorn om du köper begagnat, du kommer att hitta dom men dom påverkar inte funktion eller bild.

Microrepor på frontlinsen kan du strunta i då det ska mycket mer till innan det påverkar bilden. Det är mer noga med den bakre linsen.

Det vanligaste problemet är fokuseringsproblem, testa enligt punkt 3 i den länkade tråden.

Viss optik kärvar lite i zoomen utan att vara defekt. Vanligt tex på sigma att det trögar lite i vidvinkelläget.

USM motorn ska jobba tyst och fokusera rätt, inte mycket annat du kan testa där.

Kanon!

Nu köper jag nytt men att det var viktigare med bakre linsen, map. repor, var nytt för mig! Tackar!

Testet av USM motorn verkar enkelt nog för att till och med jag skall klara av det! ;-)

Tack för hjälpen! Det verkar som att jag har "en plan" tack vare era snabba inlägg! :)

Mvh!
// Niklas

Re: Re: Fokustest

BugEyes skrev:
Använd inte det där testpappret man kan skriva ut, bättre att använda något man kan fokusera mot utan att det lutar 45 grader. Om du använder det så lägg något 3 dimensionellt ovanpå som en penna och fokusera på spetsen. Många falska fokusproblem härstammar från det där pappret då där inte finns något bra att fokusera på egentligen.

Menar du att kontrasten mellan det svarta strecket och vita pappret inte är tillräckligt för autofokus?

Manuell fokus borde väl funka!?

Å andra sidan är det enklare med en penna! Har läst om 3st. batterier som också kanske kan användas = också enkelt!

Mvh!
// Niklas

Re: Re: Re: Fokustest

NiklasÖ skrev:
Menar du att kontrasten mellan det svarta strecket och vita pappret inte är tillräckligt för autofokus?

Manuell fokus borde väl funka!?

Å andra sidan är det enklare med en penna! Har läst om 3st. batterier som också kanske kan användas = också enkelt!

Mvh!
// Niklas

Manuell fokus visar inte ev bak/front-fokusproblem.

ANNONS
Götaplatsens Foto