Annons

Liftarens Guide MkII

Produkter
(logga in för att koppla)

clavicl

Aktiv medlem
Läser just femte delen i Liftarens Guide-trilogin och blev en anings förvånad när Ford ramlar in på utvecklingsavdelningen och får se version två av Guiden och den heter Liftarens Guide till Galaxen MkII...

Begreppet "MkII" har jag aldrig hört eller observerat innan Canon 1dS MkII, så man kan säga att det stack ut lite ur den gamla boken =)

Vad betyder MkII? Make 2?

clavicl skrev:
Begreppet "MkII" har jag aldrig hört eller observerat innan Canon 1dS MkII, så man kan säga att det stack ut lite ur den gamla boken =)

Vad betyder MkII? Make 2?
"Mark two" brukar det väl utläsas och förekommer på en hel del produkter, som regel där man har förbättrat ett fungerande grundkoncept lite grann.

/Thomas

Det finns mark II, mark III, mark IV, osv. Ordet betecknar steg i utvecklingen. Många gamla bilar betecknar itereringarna i utvecklingen med "mark".

PerFogelberg skrev:
Det finns mark II, mark III, mark IV, osv. Ordet betecknar steg i utvecklingen. Många gamla bilar betecknar itereringarna i utvecklingen med "mark".

är inte hela produktionen av Jaktplanet Spitfire också MK. räknad

Jo, och många andra fordon också. Ibland säger man t.ex. "mark four" också, även om det inte står "Mk" framför.

Läser förresten också Guiden just nu (är på del 4). Läser igenom den för tredje gången nu, alla fem delarna alltså. Rekommenderar den engelska versionen eftersom den svenska tappar en del i översättningen.

Mark I, mk II, o s v blir på svenska version I, version II, o s v.

Inom den aglosaxisika världen skrivs gärna produkten och dess modifieringsbeteckningar som nämndes i tidigare kommentarer, som t ex "Spitfire mk. XXII". Motsvarande produkt som t ex JAS Gripen benämns utvecklingsfaserna JAS39A, JAS39B, o s v. Mindre förändringar inom versionen får då en siffra efter bokstaven, J35B2.

Minolta hade ett annat sätt att markera att deras kameror hade utcklats men hade samma grund. T ex Minolta Dimage 7, fick en efterföljase som hette Minolta Dimage 7i, där "i" stod för "improved", förbättrad.

Bilar får en årsmodellsbeteckning oavsett om det skett några förändringar eller inte, så verkar bilens konstruktion modernare än vad den är. Var sjunde år brukar bilmodellen bytas ut och inarbetade namn behålls. VW Golf kom runt 1975 och det namnet har återanvänts i nya konstruktioner. Populärt eller intert har konstruktionsförändringarna av Golf fått romerska siffror för att hålla ordning de stora förändringar, där bilen helt har skiftat utseende. När Golf IV övertar Golf III i sortimentet marknadsförs den som "Nya VW Golf" som har förbättrats på många punkter med mer körglädje inbyggt.

Med komersiella produkter för konsumeter är nog markandsförarna de som bestämmer hur produkter ska benämnas så att konsumenterna lockas till köp. Kameror är tekniska prylar och kan de benämnas med ett tekniskt fikonspråk kommer de att locka teknikorienterade kunder, men knappast den stora massan. Canon 1D och 1Ds är knapapst produkter för den stora massan konsumeneter, med tanke på hur de är prissatta.

paco skrev:
Jo, och många andra fordon också. Ibland säger man t.ex. "mark four" också, även om det inte står "Mk" framför.

Läser förresten också Guiden just nu (är på del 4). Läser igenom den för tredje gången nu, alla fem delarna alltså. Rekommenderar den engelska versionen eftersom den svenska tappar en del i översättningen.

Samma här... Tredje varvet. Å snart kommer Guiden på bio... Hörde en överförfriskad engelska som bedyrade att den va outstanding bra, men jag lyckades aldrig ta reda på om hon läst böckerna eller ej...

jag kommer inte riktigt ihåg liftaren, men jag ville bara påpeka att det finns en riktig galaxkatalog som heter Markarian, ofta förkortat Mrk eller Mk + numer, altså tex. Mk400.

ANNONS
Götaplatsens Foto