Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lighroom, snabbkommando på flera bilder.

Produkter
(logga in för att koppla)

n_sandstrom

Aktiv medlem
Liten lustig sak jag lagt märke till nu när jag börjat jobba med lightroom.

Om jag markerar flertalet bilder, högerklickar på någon av dom, och väljer ett förändrande alternativ, tex "delete" "change label" eller liknande, så kommer det kommandot appliceras på samtliga bilder.

Om jag däremot trycker på ett snabbkommando på tangentbordet, för att uppnå samma kommando ("DEL" för att ta bort, "7" för att tilldela en label osv), så appliceras det bara på en enda av dom markerade bilderna, den som är lite mer markerad än dom andra, eller vad man nu ska kalla det.

Jag antar att det finns någon tanke med det hela, men själv tycker jag att det mest är störande . Finns det något sätt att slippa ifrån fenomenet på?

Kan bero på hur du väljer bilderna. Lite relaterat men kanske inte samma problem är att välja ett flertal bilder i film strippen längst ner och göra en ändring, tex sätta keywords så funkar det bara på den som är lite mer vald. Däremot kan man välja samma grupp i Grid view och då funkar det på alla.

Irriterande och jag har inte 100 klart för mig när saker gäller bara ett val eller flervals.

Problemet är nog att ni kanske lägger för stor vikt vid filmstrippen längst ned, den är ju mer ett hjälpverktyg för att bläddra och välja bland flera filer medan det är vyn ovanför, mellan panelerna, som är huvudvyn och just därför är det också för den som snabbtangenterna gäller. Har man grid view och flera bilder markerade så appliceras snabbvalstangenten på de bilderna och är man i t.ex i develop-modulden så är det bara för en bild.

Att en label eller dylikt sätts på flera bilder när man högerklickar i fimmstrippen och väljer något är ju för att man då gjort ett aktivt val som visar att man vill jobba i filmstrippen.

Detta är logiskt för mig i båda fallen men jag kan förstå om det inte passar med allas arbetsflöden.

ANNONS
Götaplatsens Foto