Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom 2.1

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har provat. Den verkar stabilare än 2.0. Tidigare hängde den sig ofta när jag jobbat en längre stund. Det har ännu inte hänt i 2.1.
Däremot verkar prestandan i övrigt vara densamma.
Den är fortfarande otroligt seg i local corrections.

Från "changelog"

"We are still working on additional methods to improve the performance of the new Localized Correction features."

Lightroom 2.1 var både stabilare o rappare hos mig än vad 2.0 var. För er som det går segt för och användar Nvida kort kan jag rekomendera detta.

Börja med att högerklicka på NVidia system tray ikonen nere till höger och på Performance & quality settings går du till Image settings och väljer High performance. Därefter går du till Antialiasing settings och under fliken global settings ställer du in följande (finns inte det alternativet i Nvidias kontrollpanel väljer du Advanced settings).

Anistropic filter..Off
Antialiasing - Gamma correction..On
Antialiasing - Mode..Application controlled
Antialiasing Transparency..Off
Conformant texture clamp..Use hardware
Error reporting..Off
Extension limit..Off
Force mipmaps..None
Maximum Prerendered frames..3
Multi-display/mixed GPU acceleration..Single display performance
Texture filtering Anistropic sample options..Off
Texture filtering Negative LOD bias..Allow
Texture filtering Quality..High Performance
Texture filtering Trilinear optimization..Off
Threaded optimization..Off
Triple buffering..Off
Vertical Sync..Use the 3D application setting

Lightroom 2.1 var både stabilare o rappare hos mig än vad 2.0 var. För er som det går segt för och användar Nvida kort kan jag rekomendera detta.

Börja med att högerklicka på NVidia system tray ikonen nere till höger och på Performance & quality settings går du till Image settings och väljer High performance. Därefter går du till Antialiasing settings och under fliken global settings ställer du in följande (finns inte det alternativet i Nvidias kontrollpanel väljer du Advanced settings).

Anistropic filter..Off
Antialiasing - Gamma correction..On
Antialiasing - Mode..Application controlled
Antialiasing Transparency..Off
Conformant texture clamp..Use hardware
Error reporting..Off
Extension limit..Off
Force mipmaps..None
Maximum Prerendered frames..3
Multi-display/mixed GPU acceleration..Single display performance
Texture filtering Anistropic sample options..Off
Texture filtering Negative LOD bias..Allow
Texture filtering Quality..High Performance
Texture filtering Trilinear optimization..Off
Threaded optimization..Off
Triple buffering..Off
Vertical Sync..Use the 3D application setting

Tackar, LR2 har varit grymt segt när man använder Adj. Brush..men nu går det smooth!!!

Jörgen you saved my day

Roligt att kunna vara till hjälp!

Började klura på om det var relaterat till grafikkortet när LR2 var väldigt mycket snabbare på min laptop med ungefär samma konfiguration som min stationära, enda skillnaden var INTEL mot Nvidia grafikkort. Hittade grunden till dem förändrar jag skrev om i någon blog på google sen pillade jag lite extra =)

Roligt att kunna vara till hjälp!

Började klura på om det var relaterat till grafikkortet när LR2 var väldigt mycket snabbare på min laptop med ungefär samma konfiguration som min stationära, enda skillnaden var INTEL mot Nvidia grafikkort. Hittade grunden till dem förändrar jag skrev om i någon blog på google sen pillade jag lite extra =)

Har settt detta också på LR2 forum. Har även tidigare haft problem med nVidia grafikkort och drivers för Microsoft Expression Media som använder Quick time för att rendera previews och ständigt kraschade efter en uppgradering av nVidia. Efter mycket sökande så kunde jag konstatera att det var den senast versionen av nVidia som orsakade problemen. Efter att backat tillbaka till en gammal version så fungerade allt igen.
nVidia verkar köra sitt eget race och gå utanför standards vilket får konsekvenser titt som tätt.
Har nu följt rekommendationerna för inställningar och det blev bättre, men min lilla Macbook air med sina 1,6 Ghz är fortfarande mycket snabbare än min desktop med 3.0 Ghz. Båda med Intel Core Duo. Något måste fortfarande vara fel.

Mmm, Nvidia verkar inte vara så bra som dem var för ett par år sedan. Funderar banne mig på att byta grafikkort. Tydligen jobbar Adobe fortfarande på att få till prestandan i LR2, förhoppningsvis lyckas dem.

ANNONS
Götaplatsens Foto