Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom 3, när?

Produkter
(logga in för att koppla)
Lightroom bygger ju på Camera Raw och är såpass intimt integrerat med Photoshop, så det mest sannolika är nog att det kommer en ny version samtidigt med Photoshop CS5. Normalt brukar ett nytt Photoshop komma var 18:e månad, vilket borde inenbära andra kvartalet 2010. Men man ska nog inte hålla för hårt på den regeln eftersom Adobe själva bröt den med CS4 som kom väldigt tätt på CS3. Lightroom 2 kom någon månad innan CS4. Så våren 2010 är väl ingen dålig gissning.

Måste dock tillägga att med tanke på hur stora förbättringar som gjordes med LR2 och CS4 kan Adobe mycket väl ligga på sina nyheter ett tag och satsa på en rejäl uppgradering lite längre fram, hellre än att släppa en snarlik produkt med mindre putsning. Men det är min egen högst personliga tanke....

mvh, Per

Softproofing mot valt exportformat har det hintats om i ett samtal jag hade med E.Chan på ett annat forum - både i preview och histogram.

Uppgradera nu...

Jag skulle helt klart rekommendera dig att uppgradera till version 2.4 (som den heter idag) direkt. Den versionen har, enligt min mening, så väldigt många förbättringar att det kommer vara värt pengarna och besväret.

Tänk bara hur många bilder du hinner hantera med modern teknik tills version 3 kommer. Utslaget per bild kan det inte vara många ören.

ANNONS
Götaplatsens Foto