Annons

LR hittar foton på minneskortet som "inte finns där"

Produkter
(logga in för att koppla)

Genic

Aktiv medlem
Jag använder mitt Lightroom för att ladda in alla foton i datorn, även de från telefonen. Jag gör det med jämna mellanrum och tömmer min fotomapp på minneskortet när jag kopierat över dom till datorn.
Nu var det dags att göra det igen. Jag har foton tagna från april i år (2020) fram till idag. Jag tar ur minneskortet ur telefon, stoppar i minneskortläsare och öppnar LR. Går vidare till importera. Där ser jag foton från hela 2019 också (vilka jag laddat in i datorn sen innan och raderat från minneskortet). Jag tittar i utforskaren men där ser jag bara samma foton som jag såg i telefonen alltså från april 2020. Jag har "importera inte dubbletter" ikryssat. Jag laddade in alla foton via LR till en mapp. Alla foton kom in i den mappen, även de från 2019.
Jag provar att kopiera minneskortet till datorn. Tittar i den. Jo, bara foton från april 2020. Formaterar minneskortet. För över det nyss säk.kopierade minneskortet in på minneskortet igen. Fotona från 2019 är kvar.
Nästa försök. Jag tänker att jag markerar flytta i LR då istället. Men det går inte, den funktionen är utgråad.
Vad är det frågan om? Varför ser LR foton från 2019 som inte syns på minneskortet nån annan stans? Lösning på detta?
Tackar på förhand för funderingar.
 

thommya

Aktiv medlem
Inte säker på att jag följer med riktigt, men en följdfråga:
Prenumererar du på LR Classic?
Isåfall är det ju mycket lättare att synka upp dina mobilfoton till molnet och sedan är de
tillgängliga på LR Classic lokalt på hårddisken. Slipper hålla på med dina minneskort samt import.
 

Genic

Aktiv medlem
Inte säker på att jag följer med riktigt, men en följdfråga:
Prenumererar du på LR Classic?
Isåfall är det ju mycket lättare att synka upp dina mobilfoton till molnet och sedan är de
tillgängliga på LR Classic lokalt på hårddisken. Slipper hålla på med dina minneskort samt import.
Nej, det har jag full förståelse för : D Men tack för att du ändå tog dig tid att svara. Jag försökte beskriva det så gott det gick.
Kort: LR hittar bilder på mitt minneskort som jag tagit bort för länge sen. De syns bara när jag går in i Import i LR.
Nej, jag gör inte det. Jag har köpt LR 6 så ingen möjlighet att synka.
 

Ventures

Aktiv medlem
Skumt. För egen del vill jag ha full kontroll och kopierar filerna från minneskortet till rätt mapp (år och månad) i datorn först och importerar sedan till lightroom. Jag har aldrig haft problem med det. Men det ska ju gå att importera direkt.
Ligger 2019-bilderna i samma mapp?
I början importerade jag både jpg och raw i samma mapp och det blev stökigt att radera och importera om då Lr kom ihåg de gamla jpg-bilderna på något mystiskt sätt.

Jag har Lr 6.14 eftersom mobil- och molntjänster inte passar mig.
 

Genic

Aktiv medlem
Skumt. För egen del vill jag ha full kontroll och kopierar filerna från minneskortet till rätt mapp (år och månad) i datorn först och importerar sedan till lightroom. Jag har aldrig haft problem med det. Men det ska ju gå att importera direkt.
Ligger 2019-bilderna i samma mapp?
I början importerade jag både jpg och raw i samma mapp och det blev stökigt att radera och importera om då Lr kom ihåg de gamla jpg-bilderna på något mystiskt sätt.

Jag har Lr 6.14 eftersom mobil- och molntjänster inte passar mig.
Jag importerar direkt från minneskortet som jag sätter i en minneskortläsare.
Alltså ... 2019-bilderna ligger ju inte i nån mapp alls om jag kollar på telefonen. Inte heller om jag sätter in minneskortet i minneskortläsaren kopplad till datorn och öppnar utforskaren. De syns inte i nån mapp. Det är bara LR som hittar dom när jag går in i import.
 

HåG

Aktiv medlem
Som jag förstått det tar man inte bort bilder när man raderar dem.
Man talar bara om att utrymmet är ledigt och i normala fall så ser du då inte filerna.
Men trotts det så finns de där till de blivit överskrivna av annan information.
Det finns program som kan "återskapa" dessa raderade filer om de inte är överskrivna.
Av någon anledning känner LR igen dessa filer.
Kanske ligger den gamla informationen om dessa filer kvar i LR så programmet vet vad den letar efter.
Nu har en lekman försökt förklara/gissa hur det ligger till.

Varför öppnade jag munnen och undanröjde varje tvivel?
 

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Vill du vara säker på att minneskortet är tomt efter att du "tömmer min fotomapp på minneskortet när jag kopierat över dom till datorn" så ska du formatera minneskortet.

Det bör man göra efter varje "tömning", eftersom en formatering inte bara tar bort alla bilder, utan också kontrollerar att kortet är OK.

Att bara radera bilderna manuellt garanterar inte att det kan finnas konstigheter på kortet, som kan spoliera din kommande bästa bild :)
 

AWid

Aktiv medlem
Jag importerar direkt från minneskortet som jag sätter i en minneskortläsare.
Alltså ... 2019-bilderna ligger ju inte i nån mapp alls om jag kollar på telefonen. Inte heller om jag sätter in minneskortet i minneskortläsaren kopplad till datorn och öppnar utforskaren.......................
Låter jätteskumt. Slår säkert in öppna dörrar, men undrar ändå:). Kan du (av misstag?) angett din hårddisk som källa för importen i stället för minneskortet (anges högst upp till vänster i LRs importdialogbild)? Oftast märker man ju om fel källa angetts eftersom det då inte finns något att importera, men i ditt fall finns väl alla bilderna på hårddisken sedan tidigare. Du har säkert stenkoll på varifrån du importerar, men i bland kan man bli blind för det uppenbara:)
 

martley

Aktiv medlem
Generellt är det så på de flesta lagringsmedier som USB-minnen, hårddiskar och minneskort till telefon och kamera att en normal borttagning endast tar bort filen ur den "innehållsförteckning" som ligger på mediet som talar om vilka filer som finns där (och var de ligger). Filen som sådan ligger kvar helt intakt, och det är därför som en del programvaror kan rädda bortttagna filer. Filen ligger kvar där tills den skrivs över av något annat, vilket kan hända ganska fort eftersom utrymmet är markerat som ledigt, eller inte alls om det finns mycket ledigt utrymme, det är svårt att föruitsäga. Det finns programvaror som raderar filer "på riktigt" genom att upprepade gånger skriva över utrymmet där filen legat med slumpmässigt data. En fil kan faktiskt gå att återskapa på grund av ovanstående även om man gör en "snabbformatering" av mediet eftesom en sådan inte heller skriver över hela utrymmet utan endast ersätter de administrativa komponenter som man normalt inte ser men som hanterar filsystemet på enheten.

Tillbaka till Lightroom, så kan det tänkas att det där finns en mekanism som hittar även borttagna filer. I så fall kan man tycka att det borde finnas en möjlighet i inställningarna att välja at denna funktion ska vara aktiv eller inte.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag provar att kopiera minneskortet till datorn. Tittar i den. Jo, bara foton från april 2020. Formaterar minneskortet. För över det nyss säk.kopierade minneskortet in på minneskortet igen.
Inte riktigt med på din beskrivning - säkerhetskopierade minneskort?

Att du inte ser alternativet "Flytta" är normalt när man importerar från minneskort. Då är väl enda alternativet "Kopiera".

Det faktum att du skriver att du har bilder från april till nu på minneskortet tyder väl på att du inte gör den här rutinen så ofta men jag utgår ifrån att du har koll på hur LR import fungerar.

Hur som helst jag skulle föreslå följande:

Om jag fattar det rätt har du i alla fall samtliga bilder på din dator. Använd Lightroom till att "städa upp" i dina mappar, flytta och radera bilder så att du inte har några dubbletter och var säker på att du inte saknar några bilder.

Gör sedan:

1) Stoppa i minneskortet i kameran/mobilen och formatera kortet där.

2) Ta några bilder.

3) Flytta minneskortet till datorn och kör importrutinen och verifiera att det är minneskortet som visas och att du endast ser de bilder som du nyss tagit.

4) När du verifierat att alla bilder är över - och säkerhetskopierat datorn - formaterar du återigen kortet i kameran.

När det gäller hur man kopierar bilder från minneskort så använde jag mig till en början utforskaren för att kopiera in bilder. Men efter att fått goda råd här på fotosidan (för mer än 10 år sedan...) använder jag mig alltid av Lightrooms funktioner för att skapa en vettig struktur, t e x datumbaserad. Mycket enklare och snabbare än att göra det själv.
 

Genic

Aktiv medlem
Tack alla för engagemanget och svar. Jag har rätt bra koll på hur jag importerar via LR. Jag gör det ganska ofta (dock inte så ofta med mobilens foton - de sparas ju delvis i Dropbox också så det är inte så bråttom med att säkra upp där).

Så är det ju som HåG och martley säger att när man bara tar bort foton från mediet så tar man inte bort all info. Intressant att LR kunde läsa det! Även efter att jag (kopierat allt på kortet till datorn) formaterat minneskortet och lade tillbaka allt till kortet igen. Då måste informationen följt med när jag kopierade över all info från kortet till datorn och sen tillbaka på disken igen. Spännande.

Vill du vara säker på att minneskortet är tomt så ska du formatera minneskortet.
Det bör man göra efter varje "tömning", eftersom en formatering inte bara tar bort alla bilder, utan också kontrollerar att kortet är OK.
Att bara radera bilderna manuellt garanterar inte att det kan finnas konstigheter på kortet, som kan spoliera din kommande bästa bild :)
Jo, jag vet ju det. Gör alltid det med "riktiga" kamerorna. På minneskortet i telefonen finns ju en massa annan info som jag inte vill bli av med varenda gång - ljudfiler och information som ser till att appar funkar o sånt. Men nu formaterade jag och ... ta da! Filerna var kvar. 😂
Men sen tog jag bort filer jag såg när kortet var i telefonen och då försvann även filerna från 2019 från LR's synfält. För säkerhets skull formaterade jag igen.

Kan du (av misstag?) angett din hårddisk som källa för importen i stället för minneskortet.
Nope! 🙂

Tillbaka till Lightroom, så kan det tänkas att det där finns en mekanism som hittar även borttagna filer. I så fall kan man tycka att det borde finnas en möjlighet i inställningarna att välja at denna funktion ska vara aktiv eller inte.
Det vore ju jättebra om det fanns. Men det verkar väldigt hemligt i så fall. 😎

Inte riktigt med på din beskrivning - säkerhetskopierade minneskort?
Alltså helt enkelt att jag lägger bilder på ännu ett medie. I detta fallet se till att fotona från telefonen finns nån mer stans. Nämligen på två hårddiskar.
Att du inte ser alternativet "Flytta" är normalt när man importerar från minneskort. Då är väl enda alternativet "Kopiera".
Så kanske det är. Har aldrig tänkte på det förut.
jag utgår ifrån att du har koll på hur LR import fungerar.
Ja, det har jag. Det är bara mobilkortet som blir mer sällan då de fotona (ganska sporadiskt förvisso) laddas upp till dropbox också.

Allt löste sig tillslut då jag tog bort andra foton och då formaterade jag igen. Så inga foton är förlorade. Mitt kort är bantat ordentligt och allt är frid och fröjd. Spännande dock vad teknik kan hitta på. 🙂
Jag använder alltid LR när jag importerar bilder. Det är enkelt och jag x-ar alla bilder jag inte vill ha med en gång och rensar hårt. Sen in i min struktur.

Tack alla för engagemanget och all hjälp. Det är ovärderligt när man sitter i knipa.
God Jul till alla. 🐪🎄☃🍗
 
ANNONS