Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom användningsfrågor

Produkter
(logga in för att koppla)

Zyan

Aktiv medlem
Jag jobbar i lightroom 2 men har inte lyckats göra följande saker, undrar om det är möjligt i programmet.

1. Applicera ändringar på bildfilerna. Jag justera temperaturen på några bilder i lightroom, orginalfilerna är då orörda. Jag vill då att dessa ändringar sparas på filen och inte bara i lightroom.

2. Backup, jag vill att hela mitt bibliotek kopieras till en annan disk. Har tidigare kopierat manuellt varje gång jag lägger in nya filer. Vill att detta sköts automatiskt varje gång det kommer in ändringar, borttagningar av befintliga bilder eller importerar nya bilder.

3. Vad är det för 400mb mapp som heter Lightroom i windows standardkatalog för bilder? Jag skulle gissa på thumbnails och bildinformation.

1. Markera filen/filerna och tryck Ctrl-S (save metadata to file). Om du har JPG eller DNG-filer så bakas informationen in direkt i filen. För andra format skapas en separat XMP-fil istället.

2. Du kan i LR's inställningar välja hur ofta den automatiska backupen ska ske. Varje vecka, varje dag, varje gång du startar LR o.s.v. Tänk bara på att backupen gäller katalogen (LR's databas). De faktiska bilderna måste du backa upp själv.

3. Det borde vara alla tumnaglar. Lightroom skapar en fil för databasen (katalogen/catalogue) som heter någonting.lrcat. Brevid den finns en mapp med en oerhörd massa undermappar och där ligger tumnaglarna. Om tumnaglarna försvinner så återskapas de vid behov, de är alltså inte viktiga att ta backup på egentligen, det enda du förlorar är lite tid när de återskapas. Databasfilen däremot, den är viktig. Och förstås dina faktiska bildfiler.

1. Ctrl-S sparar just metadata och dit hör inte färgtemperaturen. Developinställningarna för en bild sparas i LR katalogen, det är därför väldigt viktigt med backup. När du gör export genereras en ny bild utifrån dina inställningar i develop. Har för mig att developändringar du gör för en DNG-fil sparas då du gör Ctrl-S.
Det är bra att spara metadata till filerna, det blir en extra "backup", skulle LR katalogen försvinna så går det att återingen importera och få med sig metadata.

Hur är det med Catalog settings -> Metadata -> "Automatically write changes into XMP" i LR2? Den kryssrutan tar iaf bort behovet att spara manuellt i LR3b

Jag testade att ändra färgtemperatur på en bild, efter Ctrl+S för att skapa en xmp-fil innehåller filen denna information (ganska långt ner i filen):

<crs:WhiteBalance>Custom</crs:WhiteBalance>
<crs:Temperature>6048</crs:Temperature>
<crs:Tint>+2</crs:Tint>

I början av filen står det WhiteBalance "AsShot" men längre ner finns justeringen lagrad.

Tydligen sparas alltså den inställda färgtemperaturen från LR.

Tack för alla svar.

Fråga 1. Problemet är att JPEG fortfarande har gul snö (skämtläge) på grund av fel temperatur, även fast jag har justerat i LR och sparat.

Öppnar jag bilden i LR så blir det vit snö med rätt temperatur.

Däremot ligger taggarna i JPEG bilderna, så filinformationen har ändrats efter Ctrl+S.

Jag vill att den befintliga JPEG skrivs över efter justeringar sen om man öppnar filen så ska ändringen vara med.

2. Sen till Backup, varför en Databas för LR som backup?
Jag vill bara ha bilderfiler justerad och ordnade i riktiga kataloger.
För detta program vill jag använda LR.

Sen vill jag att alla bilder och kataloger uppdateras mot en extern disk automatiskt även när jag justerar bilder och tar bort andra. Men får nog leta efter ett specifikt backupprogram för detta. Tror att det finns i Windows 7 ultimate vilket jag köpte förra veckan.

Att göra detta manuellt är ju både tidskrävande och idiotiskt när det inte är beslut som ska fattas. Detta borde ju fixas automatiskt.

3. Vad är det i databasfilen? Thumbnailsen känns inte viktiga för datorn fixar dem snabbt, var är det för övrig information?

Det känns som att du inte riktigt greppat hur LR fungerar. Det är inte som andra program eftersom det arbetar primärt mot en databas.

Alla inställningar, justeringar, keywords, metadata m.m som du applicerar på en bild sparas i LR's databas (katalogen/catalogue) vilket är en fil med ändelsen .lrcat. Men det sparas som instruktioner, inte som faktiska bildförändringar.

Om du vill så kan de flesta ändringar även sparas till bildfilen. Detta gör antingen manuellt med Ctrl-S, eller automatisk genom att kryssa i rutan "automatically save changes to XMP". Om du jobbar med JPG eller DNG-filer så bakas detta isåfall in direkt i filen. har du andra filtyper (t.ex. NEF, CR2 eller andra proprietära format) så skapas istället en parallell fil med XMP-ändelse. Det skiljer alltså lite på vad som sparas i databasen och vad som sparas i filen. Jag har för mig att bl.a. historik inte sparas till fil.

För att i ett annat program kunna se de ändringar du gjort på en bild i LR så krävs att detta program läser in denna XMP-information, och det bygger isåfall på att du sparat den till fil. Andra program går inte in i LR's databas och letar. Om programmen inte läser informationen så visar de förmodligen bilden i sitt grundutförande, utan dina justeringar.

Vill du ha en faktisk bildfil som verkligen innehåller dina applicerade förändringar så får du exportera. Då får du en ny JPG-fil som alla andra kan visa så som du vill ha den. Ditt original påverkas inte.

Databasen (katalogen/catalogue) innehåller alltså information om dina original, samt dina justeringar i form av instruktioner. Detta gör att du när som helst kan ångra dig, gå tillbaka i historien o.s.v. Med en databas går det dessutom otroligt mycket snabbare att söka igenom tudentals bilder för att t.ex. sortera/filtrera.

Senast ändrad:
Såg erro svarat efter jag skrivit mitt svar, så här skrev jag iallafall.

1. Jag testade också med Ctrl-S med ändrad färgtemperatur på en JPG. Antar att du Sigge testade på en RAW-fil. Det är skillnad på RAW och JPG.

Det är viktigt att förstå LRs uppbyggnad, inte helt lätt att inse innan man använt LR ett tag. Jag har använt LR mycket de senaste åren och tycker det är suveränt.

Bilderna ligger i mappar på en hårddisk. För att hantera bilder i LR måste de importeras. LR skapar en länk till bilden på hårddisken och det är därför viktigt att inte flytta bilder utanför LR (då hittar inte LR bilderna och indikerar detta med ett ?).
Alla framkallningsändringar lagras i databasen. Det är smart och du kan när som helst ångra dina redigeringar. Den dag du vill ha en kopia exporterar du ut en bild med de justeringar du gjort.

Zyan, jag tror inte du varje gång du justerat en bild vill ha en JPG kopia, och du bör alltid behålla dina originalbilder. Vill du absolut göra det får du varje gång du gjort en ändring exportera ut en ny kopia av en bild och skriva över ev. gammal kopia.

Oavsett vilket program man använder för sin bildhantering är det bra att fundera över en filstruktur. För LR har många en huvudmapp med underliggande mappar för varje fotograferingstillfälle. Kronologi är oftast lättast. Finns mycket skrivet i forumet om detta.

Sammanfattningsvis.
DATABASEN håller reda på alla redigeringar du gjort, går att ångra. Innehåller också keywords och collections. LR är avsett för hela det fotografiska flödet och kan med lätthet hantera tiotusentals bilder. Databasen används då du vill leta reda på en bild med ett speciellt keyword. Backup behövs som sagt för bilderna och databasen.

Lycka till! Ett tips är att testa på en katalog och bilder man kan slänga när man är klar.

Lise-Lott

Är det värt att köpa Lightroom?

Hej alla ni som fotat så mycket längre än jag.

Jag började fotografera på allvar för cirka 1,5 år sedan, Sen dess har det blivt cirka 15000 bilder. Jag har en Apple-dator och importerade från början glatt till Iphoto, för att efter cirka 10 000 bilder konstatera att det började bli trångt på hårddisken. Någorlunda samtidigt gick jag en fotokurs och började använda Photoshop.Det var lagom kul när jag insåg att jag inte kunde exportera mitt bildbibliotek till en extern hårddisk och hitta bilderna där på samma enkla sätt som i Iphoto.

Det tog en stor del av höstens lediga tid att skapa ett katalogträd och plocka in mina bilder på år, månad, datum och dessutom tilldela keywords och betygssätta. Det senare jar jag gjort i Bridge.Jag har dock börjat tycka att Bridge är lite långsamt och begränsat.

Så nu undrar jag: Vore Lightroom något för mig, trots att jag på intet sätt är professionell fotograf? Kan Lightroom läsa in de keywords och betyg jag satt i Bridge? Långtar inte precis efter att göra om gå igenom mitt bildbibliotek än en gång.

Tacksam för alla goda råd,

Carina

Det låter som att Lightroom vore ett utmärkt alternativ för dig när du har så många bilder, det blir betydligt enklare att ha bilder på olika diskar och programmet är mycket mer flexibelt än Bridge som inte är något riktigt katalogiseringsprogram. Lightroom kan läsa det mesta om inte allt du gjort i Bridge med bilderna.

Det låter som att Lightroom vore ett utmärkt alternativ för dig när du har så många bilder, det blir betydligt enklare att ha bilder på olika diskar och programmet är mycket mer flexibelt än Bridge som inte är något riktigt katalogiseringsprogram. Lightroom kan läsa det mesta om inte allt du gjort i Bridge med bilderna.

Tack! Vet du vad Lightroom inte tar med från Bridge?

.Det var lagom kul när jag insåg att jag inte kunde exportera mitt bildbibliotek till en extern hårddisk och hitta bilderna där på samma enkla sätt som i Iphoto.

Carina

Man kan kopiera hela sitt iPhoto-bibliotek till en annan disk och sedan hålla nere alt-tangenten då man startar iPhoto. Då får man välja vilket iPhoto-bibliotek man vill arbeta med och det kommer att vara förvalt tills du väljer igen.

M

ANNONS
Götaplatsens Foto