Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom beskär bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

timofej

Aktiv medlem
Håller på att flytta arbetsflödet från RSP till LR och har märkt att LR beskär alla bilder med några pixlar. RSPs output är 3036x2010. LR levererar däremot 3008x2000. Ok, 280 pixlar skillnad är inte hela värden men jag märkte skillnaden när jag försökte lägga bilderna framkallade i RSP på LRs bilder.

Är det någon annan som märkt skillnaden? Är det någon inställning i LR eller "gör" programmet bara så? Finns det någon förklaring till fenomenet?

Hmm. Din Nikon levererar bilderfiler i storleken 3008x2000 pixlar. Därför är det väldigt konstigt att RSP levererar ut 3036x2010 pixlar. Kanske du ställt in en liten (ofrivillig) interpolering?

Nej, det är RSP som gör så.
Alla sensorer är några pixlar större än spec, och RSP använder alla den hittar. Men alla andra program kör på originalstorleken (hämtar från exifen kanske?).
Med min 30D, så är det 3519 x 2345 i RSP, och 3504 x 2336 i alla andra program, så du har inget fel på din Lightroominstallation.

Tack för svaren allihopa! Ahaa, det är alltså RSPs "fel". :)

Men jag måste säga att det inte är interpolering utan just beskärning, för att RSP har lite extrainformation utanför LRs bildyta. Konstigt att tillverkarna anger mindre effektivt antal pixlar än sensorn egentligen kan leverera. Någonstans ifrån får ju RSP informationen det visar.

timofej skrev:
Tack för svaren allihopa! Ahaa, det är alltså RSPs "fel". :)

Men jag måste säga att det inte är interpolering utan just beskärning, för att RSP har lite extrainformation utanför LRs bildyta. Konstigt att tillverkarna anger mindre effektivt antal pixlar än sensorn egentligen kan leverera. Någonstans ifrån får ju RSP informationen det visar.

Japp, antalet totala pixlar är högre, men tillverkarna skär bort dessa, eftersom de kan vara av tveksam kvalité. Men på något sätt, så kan RSP alltså läsa in dessa ur RAW-filen, intressant.

Ett av skälen till de extra kantpixlarna är att Bayer-avmosaikuppräkningen fungerar dåligt när det saknas grannpixlar, kantpixlarna används därför i beräkningen men skärs sedan bort för att få en korrekt uppräknad kant.

Om du konverterar råfilerna till DNG så finns det ett litet program som tar fram dessa kantpixlar från alla typer av råfiler, DNG Recover Edges: http://www.luminous-landscape.com/contents/DNG-Recover-Edges.shtml

För de flesta kameramodeller är det ganska små vinster att göra, men har man en Panasonic kamera med bredbildsläge (16:9) så kan man få fram hela bilden även för de bilder som använder formaten 3:2 eller 4:3. Då talar vi om ett ganska stort antal pixlar som annars är förlorade.

/Daniel

dano skrev:
Ett av skälen till de extra kantpixlarna är att Bayer-avmosaikuppräkningen fungerar dåligt när det saknas grannpixlar, kantpixlarna används därför i beräkningen men skärs sedan bort för att få en korrekt uppräknad kant.
Tack för infon Daniel! För en teknisk person som jag är är det intressant att veta hur sakerna fungerar. :-D

ANNONS
Götaplatsens Foto