Annons

Lightroom - försvunna GPS-koordinater

Produkter
(logga in för att koppla)

Per S

Aktiv medlem
GPS-koordinaterna syns inte längre i Lightroom 4.3-modulen Bibliotek, Metadata, och inte heller i modulen Karta - trots att de har synts tidigare och trots att jag inte har jobbat med eller flyttat filerna sen senast föregående LR-pysslande före jul- och nyårshelgerna.

Det handlar om jpg-bilder, där metadata ligger inbäddade i filerna, alltså inte separata XMP-filer. Det hjälper inte med att synkronisera mappen Bibliotek, Katalog. Jag har också tagit bort katalogen och sen importerat den på nytt, men ingen har hjälpt.

Annan platsinformation från GPS-loggningen (ortnamn mm) finns dock kvar i form av rätt nyckelord i respektive bilder.

När jag kikar på samma jpg-filer i två andra bildbehandlingsprogram (Picture Window Pro 6 respektive Zoner Photostudio 15) finns alla data med, såväl GPS-koordinater som platsinformation, liksom kartvisningen i Zoner; liksom i Lightroom bygger den också på Google Maps.

Jag använder PC med Windows 7/64, och de senaste uppdateringarna installerade. De tre bildbehandlingsprogrammen är också uppdaterade 64-bitarsprogram.

Hur ska jag göra för att få Lightroom att åter visa GPS-koordinaterna och kartbilderna?

Vid närmare eftertanke omformulerar jag problemet. Det gäller enbart för JPG-filer, skapade i kameran. GPS-data fås från en datalogger (Bilora GT-1) som lagrar GPS-koordinaterna när en bild tas. Datorn körs under Windows 7/64.

GPS-data har sedan bäddats in i filerna med hjälp av ett särskilt program. Programmet kopplar GPS-koordinaterna till ortsinformation som kommun, riksvägs- eller länsvägsnummer. GPS-koordinaterna läggs in som Exif-data och ortsinformationen som IPTC-data.

När JPG-filerna importerats till Lightroom 4.3 kommer inte GPS-koordinaterna med. Däremot visas ortsinformationen från GPS-programmet in som "Bildtext" i Lightroom. GPS-koordinaterna visas däremot inte.

Nu undrar jag varför Lightroom inte visar GPS-koordinaterna från Exif-data när programmet uppenbarligen läser ortsinformation ur IPTC-data.

När det gäller RAW-filer läggs GPS-koordinaterna och ortsinformationen i separata XMP-filer. All den informationen läser Lightroom korrekt.

När jag öppnar samma JPG-filer i andra program, som Zoner Photostudio, finns alla data där de ska vara: GPS-koordinater, ortsinformation/nyckelord samt platsvisningen i Google Maps.

Är det någon annan här på FS som har råkat ut för samma problem med GPS-taggade JPG-filer i Lightroom. Kan jag ha missat någon inställning i Lightroom? Problemet är inte okänt, vilken en snabb googling visar, men jag har hittills inte lyckats hitta någon läsning på problemet.

ANNONS
Götaplatsens Foto