Annons

Lightroom hjälp.

Produkter
(logga in för att koppla)

pirrepuck

Ny medlem
Har en liten fråga till er gurus :)..

När jag har redigerat mina raw filer och "framkallat" dom till .jpg med hjälp av export. Hur gör jag smidigast för att få lightroom att fatta att dessa har kommit till. Är det bara köra en import igen eller?

Tack på förhand

allt annat än guru, i just detta specifika fall iaf ;P men finns det ingen smartmapp-fuktion man kan använda sig av (som bevakar och importera ev. nytt innehåll automatiskt)

Varför vill du ha in dom i Lightroom igen?
Du har ju redan raw filerna där, tillsammans med de inställningar du valt för att skapa jpeg filerna.

Om du nu verkligen vill det så borde det väl gå att importera den mapp du skapade jpg filerna i.

För jag använder även lightroom som bildhanteringsprogram. Hittar inget som jag tycker är smidigare till mac.

Det går att sätta upp en bevakad mapp i LR. Dock är jag inte helt säker på att LR importerar bilderna om dom har samma namn (förutom filändelsen). För att ta ett exempel så lämnar LR jpgen helt därhän om du använder rå + jpg i kameran och importerar direkt till LR från minneskortet.

Det är ju inget problem om du samtidigt väljer att döpa om bilderna i samband med konverteringen och använder bevakad mapp (eller helt enkelt importerar mappen (med drag and drop)

ANNONS
Götaplatsens Foto