Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom - hur kommer jag åt "presets"?

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Jag har nyligen installerat Lightroom, och trevar mig fram med skräckblandad förtjusning. Förut har jag fotat i RAW + JPG av den enkla anledningen att jag inte kunnat förhandsgranska bilderna annars, då jag använt ACR. I ACR har jag då gjort en "profil" där jag försökt härma kamerans färgåtergivning så gott som möjligt genom att helt enkelt dra i reglarna samtidigt som jag jämfört med en JPG ur kameran. Samma sak går uppenbarligen att göra i Lightroom. Man kan också spara alla sina inställningar som "presets", men var tusan hamnar de?? I ACR finns en liten enkel rullgardin där man snabbt kan plocka fram alla presets, men i Lightroom hittar jag inget sådant. Jag vill nämligen göra en egen "auto"-inställning så att jag kan batch-konvertera alla filer jag inte ämnar göra något särskilt åt, och då gärna så att de blir så lika kamerans JPG-filer som möjligt när det gäller färg (eftersom jag gillar den återgivningen mycket).

Tips?

Makten skrev:
Jag vill nämligen göra en egen "auto"-inställning så att jag kan batch-konvertera alla filer jag inte ämnar göra något särskilt åt, och då gärna så att de blir så lika kamerans JPG-filer som möjligt när det gäller färg...

Tips?
Har inget tips men jag har funderat på samma sak. Hör av dig om du kommer på nåt som funkar bra.

Rent teoretiskt, när man fotar JPEG så tar ju kameran en "RAW-bild" som sen behandlas. Istället för att slänga "det som blir över" borde man ju kunna spara råfilen + inställningarna. Då skulle man ju få färdigjusterade råfiler som fungerar alldeles utmärkt i 90% av fallen samtidigt som man har hela raw-filens datamängd att jobba vidare med om man skulle önska det. Varför finns inte en sån funktion??

Vet jag inte om jag förstått frågan rätt, men tar mig friheten att tolka den fritt.

När man modifierat en bild kan man shift-markera en hög och man får tillgång till en sync-knapp till höger som applicerar samma förändrar på alla markerade bilder. Med ctrl-click får man tillgång till auto-sync, för att momentant applicera ändringar på ett gäng bilder.

Hoppas den sena timmen inte gjorde mitt svar alldeles för luddigt :s

Re: Re: Lightroom - hur kommer jag åt "presets"?

zuukit skrev:
Rent teoretiskt, när man fotar JPEG så tar ju kameran en "RAW-bild" som sen behandlas. Istället för att slänga "det som blir över" borde man ju kunna spara råfilen + inställningarna. Då skulle man ju få färdigjusterade råfiler som fungerar alldeles utmärkt i 90% av fallen samtidigt som man har hela raw-filens datamängd att jobba vidare med om man skulle önska det. Varför finns inte en sån funktion??

Alla kamerainställningarna lagras i RAW-filen (i alla fall för Nikon), men kameratillverkarna släpper inte specar för det, varför det bara funkar till 100% om man använder kameratillverkarens RAW-konverteringsverktyg.

ANNONS
Götaplatsens Foto