Annons

Lightroom och extern disks enhetsnamn

Produkter
(logga in för att koppla)

henrik_d

Aktiv medlem
Finns det något snabbt sätt att få Lightroom (2) att inse att en extern hårddisk har fått ett nytt enhetsnamn?

Jag har kört "find missing folder..." när mappar flyttats till den externa disken som då hade enhetsnamn E:\, men nu tycker min dator att den borde heta G:\ och jag har ingen lust att köra "find missing folder..." igen för att hitta bilderna igen.
 
Enklare att du säger till att disken skall ha samma enhetsbetäckning. Görs i Computer Manager/Storage/Disk Management - Högerklicka på disken och välj Change Driver letter and Path. Välj den enhet som du önskar. Finns den inte så är den upptagen av något annat, och då behöver du flytta den andre eller välja någon som är ledig.

Sorry för engelska menyval, men sitter på ett engelsk system just nu.
 
(engelska går bra...)

Det är såklart ett sätt att göra det på men det skulle fortfarande vara bättre att kunna peka om direkt i lightroom.
 
Jo visst, men om du säger till Windows att alltid ha samma drive så kommer driven inte att ändras.
Fast det är klart, du kanske har en ny disk med samma innehåll som du vill få in, men det är ju en annan sak, vilket inte går manuellt, utan LR känner av namnet på disk och drive (rätta mig gärna om jag har fel)
 
Jag råkade ut för detta problem när jag hade flera externa diskar i LR. Sedan jag mappade om en disk jag använder mycket till Z: har det gått utan problem.
Annars skall det bara vara att mappa om roten på filträdet. Kräver förstås att man har en bra filstruktur med undermappar och att LR tidigare kände till hur filstrukturen såg ut.

Lise-Lott
 
Jag bryter mig in i tråden lite.
Jag sitter med en "fattigmans-fundering" i Lightroom...

Hur är det:
1. Kan man lägga hela Lightroom biblioteket på en extern hårddisk och köra den disken växelvis på två olika datorer som har Lightroom med en mappstruktur som pekar mot den externa disken?

2. Eller kan man ha en extern hårddisk kopplad till bredbandsroutern och lägga Lightroom filerna där?
 
Jag har inga problem att använda ha hela biblioteket på en extern HD. Inte ens när den skiftar enhetsbeteckning.

/Stefan
 
Jag bryter mig in i tråden lite.
Jag sitter med en "fattigmans-fundering" i Lightroom...

Hur är det:
1. Kan man lägga hela Lightroom biblioteket på en extern hårddisk och köra den disken växelvis på två olika datorer som har Lightroom med en mappstruktur som pekar mot den externa disken?

2. Eller kan man ha en extern hårddisk kopplad till bredbandsroutern och lägga Lightroom filerna där?

Jag har mina bilder och även lr-katalogen på en usb-disk. Det går finfint att köra på olika datorer, men usb gör såklart att det går lite långsamt att bläddra och växla bild ibland.

Jag skulle personligen inte ansluta en disk med mina bilder till en enhet som sitter direkt på stora stygga internet.
 
Jag bryter mig in i tråden lite.
Jag sitter med en "fattigmans-fundering" i Lightroom...

Hur är det:
1. Kan man lägga hela Lightroom biblioteket på en extern hårddisk och köra den disken växelvis på två olika datorer som har Lightroom med en mappstruktur som pekar mot den externa disken?

2. Eller kan man ha en extern hårddisk kopplad till bredbandsroutern och lägga Lightroom filerna där?


1. Ja.

2. Nej *)

*=Lightroom har inte stöd för en databas som ligger på en nätverksdisk. Det går dock att trixa sig runt detta. Det har diskuterats flera gånger här på fotosidan, ganska nyligen om jag minns rätt. Sök lite så kanske du kan hitta det.
 
Jag skulle personligen inte ansluta en disk med mina bilder till en enhet som sitter direkt på stora stygga internet.

Jag uppfattade det som att avsikten var att koppla in en nätverksdisk på LAN-sidan på routern. Att ha sina bilder på en sådan är i princip som att ha bilderna på sin egen dator - ur ett säkerhetsperspekitv sett.
 
Jag uppfattade det som att avsikten var att koppla in en nätverksdisk på LAN-sidan på routern.

Oavsett vilken "sida" av routern du sätter disken på så är den fysiskt ansluten till en enhet som omvärlden når. Det är säkert behändigt att ha en burk som gör allt (skrivardelning, brandvägg, router, fildelning, kaffekokare, jag vet inte vad nuförtiden), och risken försumbar att någon skulle vilja bryta sig in just hos mig, men jag skulle fortfarande inte göra så med mina bilder.

Att ha sina bilder på en sådan är i princip som att ha bilderna på sin egen dator - ur ett säkerhetsperspekitv sett.

Det är verkligen inte samma sak, principiellt eller ej, i mitt säkehetsperspektiv. Däremot är det i princip inte en diskussion som hör hemma här.
 
Jag tycker absolut diskussion hör hemma här. Frågan var - om jag förstod rätt - huruvida man kan ha sina bilder på en nätverksdisk i ett lokalt hemmanätverk.

Jag anser att det är en klart möjlig setup.

Du hävdar dock att man bör undvika detta av säkerhetsskäl.

Jag är absolut ingen nätverkstekniker så du får gärna utveckla varför en sådan setup skulle innebära en så mycket större risk än att ha bilderna på en arbetstation i nätverket.
 
Jag tycker absolut diskussion hör hemma här. Frågan var - om jag förstod rätt - huruvida man kan ha sina bilder på en nätverksdisk i ett lokalt hemmanätverk.

Jag anser att det är en klart möjlig setup.

Du hävdar dock att man bör undvika detta av säkerhetsskäl.

Jag är absolut ingen nätverkstekniker så du får gärna utveckla varför en sådan setup skulle innebära en så mycket större risk än att ha bilderna på en arbetstation i nätverket.

Jag hävdar att man inte bör hänga sin nätverksdisk på samma fysiska hårdvara man använder som kombinerad router och brandvägg (det är så jag tolkar "bredbandsrouter", det är förvisso möjligt att jag gissade fel på betydelsen av det ordet), att man inte bör ha sina bilder på en nätverksdisk har jag inte sagt.

Du hävdar att det "i princip" är samma sak som att använda en filserver på det lokala nätverket, men det är där jag inte håller med - i princip.

Skulle någon elaking (det finns ju en del såna ute på det vilda internätet) ta sig in på din brandvägg, och det sitter en disk ansluten till den, kan man "i princip" räkna med att elakingen även lyckas komma åt den disken eftersom den är ansluten till samma hårdvara.

Sitter disken i stället på din pc eller filserver på det lokala nätverket, är risken mindre att elakingen i så fall kommer åt den på köpet.

Varför någon skulle bry sig om att försöka knäcka din brandvägg, det är ju en helt annan fråga. Förmodligen drabbas du (eller trådstartaren, eller jag) inte av detta scenario under vår livstid, men återigen - jag skulle inte göra så.. av principskäl.
 
Skulle någon elaking (det finns ju en del såna ute på det vilda internätet) ta sig in på din brandvägg, och det sitter en disk ansluten till den, kan man "i princip" räkna med att elakingen även lyckas komma åt den disken eftersom den är ansluten till samma hårdvara.

Sitter disken i stället på din pc eller filserver på det lokala nätverket, är risken mindre att elakingen i så fall kommer åt den på köpet.

Själv har jag en helt annan åsikt. Ett disk kopplad till ett nätverk, oavsett hur den är inkopplad, måste ha ett IP. Det är via denna IP-adress man kommer åt disken. Det spelar ingen som helst roll om disken sitter i bredbandsroutern eller om den är inkopplad i datorn.

En fördel är att du kan stänga av din dator, vilket gör att man inte kan komma åt disken.

Sen beroende på vilket filsystem du har kan du sätta rättigheter på filer/mappar på disken. Men om du ändå, mot all förmodan, har blivit "hackad" via internetlinan kommer säkert personen som hackat dig ha administratror rättigheter, och kommer då kunna läsa alla filer på ditt närverk.

Mest troligt är att ditt nätverk blir "hackat" via din trådlösa koppling, dvs. brandväggen mot internet är helt meningslös. Men det är en annan femma.

Ledsen om jag förklarar lite rörigt...
 
Tror ni kan lägga ner tanken om LAN nätverk för LR. Iaf för 2xx. Vet ej om 3:an kommer stödja det, men för tillfället finns ingen lösning. Och som andra påpekat så är det absolut inte samma sak som att koppla in det mha av USB eller hårddiskkablar.


/Stefan
 
Själv har jag en helt annan åsikt. Ett disk kopplad till ett nätverk, oavsett hur den är inkopplad, måste ha ett IP. Det är via denna IP-adress man kommer åt disken. Det spelar ingen som helst roll om disken sitter i bredbandsroutern eller om den är inkopplad i datorn.

Skillnaden är att om disken är fysiskt ansluten till routern, vilket jag har antagit vara fallet här, behövs ingen åtkomst via IP och inget nätverk. När routern är knäckt, är disken att betrakta som öppen.

Om du har för dig att disken har en egen IP-adress (dvs inte delas som en resurs på routerns interna adress), så tror jag inte vi diskuterar samma sak.

En fördel är att du kan stänga av din dator, vilket gör att man inte kan komma åt disken.

Sen beroende på vilket filsystem du har kan du sätta rättigheter på filer/mappar på disken. Men om du ändå, mot all förmodan, har blivit "hackad" via internetlinan kommer säkert personen som hackat dig ha administratror rättigheter, och kommer då kunna läsa alla filer på ditt närverk.

Jag är inte med på hur man automatiskt får admin-rättigheter på en fysiskt skild burk, över IP, från en knäckt brandvägg, så jag håller fortfarande inte med om att det skulle vara samma sak.

Att ha brutit sig in på en bredbandsrouter ger en knappast några generella rättigheter "på ett nätverk", åtminstone inte på något normalt hemmanätverk med en vanligt förekommande bredbandsrouter jag känner till.

Mest troligt är att ditt nätverk blir "hackat" via din trådlösa koppling, dvs. brandväggen mot internet är helt meningslös. Men det är en annan femma.

Förmodligen har de flesta åtminstone marginellt bättre skydd på sin router mot internet än på sitt trådlösa nätverk, så det där håller jag iaf med om.

Kan vi även vara överens om att det hela börjar glida utanför trådskaparens frågeställning snart, speciellt med tanke på att LR inte utan speciella handgrepp (se annan tråd som redan antytts här) stödjer nätverksdelning?
 
Senast ändrad:
Tror ni kan lägga ner tanken om LAN nätverk för LR. Iaf för 2xx. Vet ej om 3:an kommer stödja det, men för tillfället finns ingen lösning. Och som andra påpekat så är det absolut inte samma sak som att koppla in det mha av USB eller hårddiskkablar.


/Stefan

Det är fullt möjligt att ha BILDERNA på en LAN-disk, det som inte stöds är att ha DATABASEN på en nätverksdisk.
 
Skillnaden är att om disken är fysiskt ansluten till routern, vilket jag har antagit vara fallet här, behövs ingen åtkomst via IP och inget nätverk. När routern är knäckt, är disken att betrakta som öppen.

Om du har för dig att disken har en egen IP-adress (dvs inte delas som en resurs på routerns interna adress), så tror jag inte vi diskuterar samma sak.

Det jag menade är att när väl är förbi brandväggen spelar det inte någon roll om var disken sitter det är lika enkelt att knycka bilder från en dator som en disk. Men precis som du säger så är detta långt ifrån vad trådskaparen undrade.

Jag lämnar det där...
 
Jag sitter med problem likt inlägg nr ett

Jag har också kopplat upp flera olika externa hårddiskar mot LR och valde vid ett tillfälle att "flytta" LR till min externa hårddisk som jag kallar "1".

Missen jag gjorde var att inte köra "find missing folder" på hela mapp-trädet (d.v.s. min mapp "Bilder Lightroom"). Istället fumlade jag till det och körde på mina underliggande mappar 2004, 2005 etc.

Eftersom datorn döpte om min hårddisk 1 efter vad porten hette för tillfället (ibland I:, ibland G: etc) så blev det ganska ofta som jag fick hitta "missing folders".

Detta blev krångligt till en början innan jag gjorde fler misstag då jag råkade hänvisa fel. Så nu sitter jag med en dålig struktur som jag måste få ordning på. Naturligtvis kan man tycka att jag var korkad som inte tänkte rätt från början, men nu sitter jag här.

Jag har funderat på att ta bort alla foldrar från Lightroom och importera dem igen (drastisk åtgärd, men jag börjar bli frustrerad). Finns det bättre lösningar?
 
Jag har också kopplat upp flera olika externa hårddiskar mot LR och valde vid ett tillfälle att "flytta" LR till min externa hårddisk som jag kallar "1".

Missen jag gjorde var att inte köra "find missing folder" på hela mapp-trädet (d.v.s. min mapp "Bilder Lightroom"). Istället fumlade jag till det och körde på mina underliggande mappar 2004, 2005 etc.

Eftersom datorn döpte om min hårddisk 1 efter vad porten hette för tillfället (ibland I:, ibland G: etc) så blev det ganska ofta som jag fick hitta "missing folders".

Detta blev krångligt till en början innan jag gjorde fler misstag då jag råkade hänvisa fel. Så nu sitter jag med en dålig struktur som jag måste få ordning på. Naturligtvis kan man tycka att jag var korkad som inte tänkte rätt från början, men nu sitter jag här.

Jag har funderat på att ta bort alla foldrar från Lightroom och importera dem igen (drastisk åtgärd, men jag börjar bli frustrerad). Finns det bättre lösningar?

Du kan reservera en enhetsbokstav för din externa hårdisk. T.ex. "L" så blir du av med det roterande strulet. Nackdelen är att om du ansluter flera enheter samtidigt, usb-minnen, nätverks delade kataloger o.s.v. så att i detta fall blir fullt hela vägen från C: -> L:, så kommer enheten att anslutas men inte visas. Enda som sker är att LR får fnatt, igen och enklast är att koppla från båda "L:" enheterna och ansluta externa disken igen.
 
ANNONS