Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom och iOS X El Captitan

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanHelgeAndersson

Aktiv medlem
Hej
Uppdaterade min iMac från 2012 med det nya operativsystemet El Capitan. Efter det så uppräcker inte datorn att jag stoppar i mitt SD-kort från kameran, vilket gör att Lightroom inte heller upptäcker kortet. Importen till Lightroom blir därför omöjlig. Är det nån som har liknande erfarenhet eller tips på vad man kan göra för att lösa problemet?
/Helge
 

JohanHelgeAndersson

Aktiv medlem
Hej
Uppdaterade min iMac från 2012 med det nya operativsystemet El Capitan. Efter det så uppräcker inte datorn att jag stoppar i mitt SD-kort från kameran, vilket gör att Lightroom inte heller upptäcker kortet. Importen till Lightroom blir därför omöjlig. Är det nån som har liknande erfarenhet eller tips på vad man kan göra för att lösa problemet?
/Helge
Glömde säga att jag använder en Nikon kamera och så fann jag detta på Adobes hemsida
som kan vara av intresse för Mac användare med Nikon Kameror

https://helpx.adobe.com/lightroom/kb/lightroom-and-el-capitan---mac-os-10-11.html
 

JohanHelgeAndersson

Aktiv medlem
Jojo

Stoppa in kortet direkt i datorn då.
Jag stoppar naturligtvis in kortet direkt i datorn - men eftersom inte Lightroom märker det så blir det problem 'Du måste välja källa' :-/
Tillsvidare laddar jag in filerna i Lightroomen på min JobbLapTop och skickar upp dem till DropBoxen - då går det ju bra. Men det tar sin lilla tid, ca 1 min per bild...
 

elgenper

Aktiv medlem
Vad som strular till bildimport är det nya programmet "Bilder" (som ersätter både iPhoto och Aperture), som lägger rabarber på varje ansluten kameraenhet (vare sig det är kameran över en USB-kabel eller bara minneskortet i en läsare). Bilder öppnar så fort det känner ett kamerakort.

När det händer, så finns det (nånstans uppe till vänster i fönstret) en ikryssad kryssruta med text ungefär "Öppna Bilder när denna enhet monteras" eller liknande. Kryssa ur den utan att göra något annat och stoppa sen programmet "Bilder". Sen går det bra att importera till Lightroom eller vad man nu vill använda. Detta måste göras en gång för varje kamera man äger, men Bilder minns det, så rätt snart slipper man det här trasslet.
 

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Jag hade samma problem, men efter omstart fungerar allt normalt och har gjort så 4 dagar......

Min MacBook Air late 2013 känns allmänt rappare efter uppdateringen .......

"Bilder" är ett gissel.......
 

JohanHelgeAndersson

Aktiv medlem
Vad som strular till bildimport är det nya programmet "Bilder" (som ersätter både iPhoto och Aperture), som lägger rabarber på varje ansluten kameraenhet (vare sig det är kameran över en USB-kabel eller bara minneskortet i en läsare). Bilder öppnar så fort det känner ett kamerakort.

När det händer, så finns det (nånstans uppe till vänster i fönstret) en ikryssad kryssruta med text ungefär "Öppna Bilder när denna enhet monteras" eller liknande. Kryssa ur den utan att göra något annat och stoppa sen programmet "Bilder". Sen går det bra att importera till Lightroom eller vad man nu vill använda. Detta måste göras en gång för varje kamera man äger, men Bilder minns det, så rätt snart slipper man det här trasslet.
Mitt program 'Bilder' som jag aldrig använt går inte igång när jag stoppar i minneskortet i Macen. Problemet är ju att Macen inte bryr sig om Nikon formaterade enheter vilket leder till att vare sig 'Bilder' eller 'Lightroom' fattar att det sitter ett minneskort i datorn. Nåt har hänt i övergången från Yosemite till El Capitan som olyckligtvis råkade drabba Nikonanvändare och Leicaanvändare. Se Länken till Adobe i mitt tidigare inlägg.
 

epmek

Aktiv medlem
Mitt program 'Bilder' som jag aldrig använt går inte igång när jag stoppar i minneskortet i Macen. Problemet är ju att Macen inte bryr sig om Nikon formaterade enheter vilket leder till att vare sig 'Bilder' eller 'Lightroom' fattar att det sitter ett minneskort i datorn. Nåt har hänt i övergången från Yosemite till El Capitan som olyckligtvis råkade drabba Nikonanvändare och Leicaanvändare. Se Länken till Adobe i mitt tidigare inlägg.
Anslut kamera / minneskort avsluta Bilder eller ev annat program om det går igång,starta programmet bildinsamling i det kan du välja vilket program som skall startas när datorn hittar minneskort / kamera.
/ Johan K
 

elgenper

Aktiv medlem
Anslut kamera / minneskort avsluta Bilder eller ev annat program om det går igång,starta programmet bildinsamling i det kan du välja vilket program som skall startas när datorn hittar minneskort / kamera.
/ Johan K
OK, tack! Så där gjorde man ju förr; jag fick för mig att Bildinsamling var borta och att Bilder skulle sköta den ruljansen. Ser att Bildinsamling faktiskt är kvar, så det är ju en bättre lösning än min: man slipper göra detta för varje kamera för sig.

Helge: Ditt problem är i så fall ett helt annat än mitt. Men det är tydligen ett Nikonproblem; jag har flera olika Leicor och med deras kort fungerar det som jag beskrev.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
I El Capitan bör man gå in i Image Capture för att stänga av att Photos laddas när man ansluter en kamera eller en kortläsare. Det måste göras när enheten är ansluten.
Gå in i listan och välja att det är LR som skall öppnas och ladda ner bilderna, inte Photos.
 
ANNONS