Annons

Lightroom på 2 skärmar

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Jag behöver lite hjälp med att organisera Lightroom på 2 skärmar. Jag har en lite större huvudskärm och en mindre sekundärskärm.
Funderar på olika alternativ för organisering av paneler osv, och tar gärna emot tips.

I Librarymodulen har jag nu miniatyrer på sekundärskärmen och Loupe view på huvudskärmen. Dessutom båda sidopanelerna. Kan jag flytta över en eller båda sidopanelerna till sekundärskärmen? Hur i så fall?

Växlar jag till Develop ligger miniatyrerna kvar på sekundärskärmen, och det har jag absolut inget emot, men jag funderar även här på om jag kan flytta över en eller båda sidopanelerna till sekundärskärmen.

Som sagt tar jag gärna emot tips om hur jag smartast använder två skärmar i Lightroom!
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har lagt huvudfönstret på min IMac 27 med 5 k upplösning. Där ser jag alla tumnaglar i ligrary. Samtidigt om jag pekar på en bild får jag upp en full bil på skärm 2 som är en DEll 30 tum som är hårdvarukalibrerad.

iMacen visar en högupplöst bild när man ser den i full storlek och visar väldigt bra skärpan på bilden. Samtidigt har jag samma bil på Dell skärmen som visar mer korrekt kontrast och färg.

Framkallningen gör jag alltså på Imacens skärm men håller hela tiden en koll på hur det ser ut på Dellskärmen eftersom den bättre visar hur en utskrift kommer se ut.

Det här fungerar bra för min del.

Kör på samma sätt i Captrure One Pro och ON1 2020 som båda också kan hantera 2 skärmar.
 

mmakr

Aktiv medlem
Lupp direkt

Jag använder två skärmar som båda är hårdvarukalibrerade. Skärm 1 som är 4K-upplöst använder jag för framkallning och skärm 2 använder jag som regel i Lupp Direkt-läge och då visar skärmen den bild som pekaren står på i skärm 1. Den bilden är inte så högupplöst men jag tycker att det underlättar vid bortsortering och urval. Det går fortare då.
Om jag har en bild i helskärmsformat på skärm 1 så är det praktisk att ha stödraster på skärm 2. Om man då klicker på stödraster kan man bläddra i fullformat och
ha översikt . Använder man den funktionen i framkallningsmodulen får man hela tiden högsta upplösning och det är lätt att kolla skärpan. Det hela förutsätter dock en kraftfull dator för att fungera riktigt bra. Prova dig fram och lycka till,
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tack för tipsen om dubbla skärmar, har alltid haft dubbla skärmar men har inte utnyttjat detta i LR. Testade igår och det ser ut att fungera bra, lättare att göra urval med större bild. Lupp direkt var ju också ett sätt att snabbt titta igenom bilderna. Har dock inte förstått vad undersökning gör jämfört med lupp
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag använder två skärmar för lr, vilket är praktiskt. Dock har jag bara "luppläget" på den andra skärmen och redigerar på primärskärmen. Resultatet syns på skärm 2 och vid behov kan man zooma till 1:1 med ett klick. Det tar ett par sekunder innan full skärpa kommer upp då datorn fyller 10 år denna månad. Grattis datorn!
 

AFJ

Aktiv medlem
Tyvärr så kom det inga nya häftiga tips för min del.

Jag tycker LR utnyttjar en andra skärm rätt dåligt.

Jag skulle t ex vilja "docka" panelerna till användargränssnittet på den sekundära skärmen, t ex ha navigeringsträdet där, keywording, medatata etc. Panelerna borde vara "formbara" så man kunde göra dom stora, små, kvadratiska eller rektangulära allt efter användarens behov.

Om man kunder placera gränssnittet på den sekundära skärmen så skulle man också kunna dra upp fontstorleken vilket vore välkommet för trötta gubbögon. Gör man det nu så försvinner för mycket av "arbetsytan".

Just filträdet vore extra behändigt att ha dockat på den sekundära skärmen eftersom LR har den underliga egenheten att detta göms när man går över i Develop. Collections finns tillgängligt, men inte filerna vilket jag aldrig fattat varför.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag har nog slutat tro på att Adobe kommer att utveckla lightroom till något mer användbart. De har sina prenumeranter på kroken och behöver inte locka med några uppgraderingar längre.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag har nog slutat tro på att Adobe kommer att utveckla lightroom till något mer användbart. De har sina prenumeranter på kroken och behöver inte locka med några uppgraderingar längre.
Jag tycker LR är i högsta grad användbart - det har jag tyckt sedan version 1 och inte haft anledning att ändra på. Det förhindrar ju inte att man ändå kan ha önskemål om förändringar och förbättringar.

Visst har de prenumeranter men om de helt upphör med förbättringar ökar förstås risken att kunderna byter till andra lösningar.

Jag tror problemet är att hela "desktop-världen" har stagnerat. Folk använder datorer i allt mindre utsträckning och sitter istället och knappar på sina mobiler. Dessutom har försäljningen av systemkameror också bromsat upp/fallit vilket sannolikt är målgruppen för LR.

Programtillverkare kommer nog alltid att lägga sina resurser där de ser tillväxt.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tyvärr så kom det inga nya häftiga tips för min del.

Jag tycker LR utnyttjar en andra skärm rätt dåligt.

Jag skulle t ex vilja "docka" panelerna till användargränssnittet på den sekundära skärmen, t ex ha navigeringsträdet där, keywording, medatata etc. Panelerna borde vara "formbara" så man kunde göra dom stora, små, kvadratiska eller rektangulära allt efter användarens behov.

Om man kunder placera gränssnittet på den sekundära skärmen så skulle man också kunna dra upp fontstorleken vilket vore välkommet för trötta gubbögon. Gör man det nu så försvinner för mycket av "arbetsytan".

Just filträdet vore extra behändigt att ha dockat på den sekundära skärmen eftersom LR har den underliga egenheten att detta göms när man går över i Develop. Collections finns tillgängligt, men inte filerna vilket jag aldrig fattat varför.
Kan hålla med dig om att man skulle själv vilja dela blocken mellan de två skärmarna. Jag la luppbilden på min externa skärm, som är störst och kalibrerad, det fungerade fint vid urvalet för man hade en stor bild att granska, men när det kom till redigering så kunde man ju inte göra det i luppbilden så då fick jag gå tillbaka till en skärm.

Jag har en laptop och en extern skärm och med den externa skärmen ansluten så kan jag bara ha rätt kalibrerad bild på den externa, laptopen ändrar inställning när man ansluter den externa så troligen kan grafikkortet endast ha en skärm ”rätt”. Det gör ju att man helst skulle vilja ha bilden hela tiden på den externa skärmen och allt annat på laptopen men det går ju inte som det är nu.

Din slutsats att datoranvändningen minskar tror jag är helt rätt, ser jag till mig själv så är det 95% mobil och surfplatta och datorn använder jag enbart när jag ska redigera bilder
 
ANNONS