Annons

Lightroom på två datorer

Produkter
(logga in för att koppla)

Wictor Johansson

Aktiv medlem
Hej! Kapar tråden lite..

Jag har Lightroom på min stationära PC och på min Macbook. Hur gör jag smidigast för att synka katalogerna? Jag har läst en del om externa hårddiskar och den lösningen tycker jag kan funka.

Använder inte Lightroom till att organisera bilderna utan jag använder det nästan enbart till att redigera dem. Sedan lägger jag raw+redigerad bild i separat mappstruktur.

Min tanke är att det kan gå att ha katalogen på ett större USB-minne. Där kan jag importera bilder och redigera dem. Sedan när jag exporterat så flyttar jag över dem till mina mappar. Kanske är onödigt många steg?

Tacksam för tankar och olika sätt att se på det.

/WJ

…Jag har Lightroom på min stationära PC och på min Macbook. Hur gör jag smidigast för att synka katalogerna? Jag har läst en del om externa hårddiskar och den lösningen tycker jag kan funka.

Använder inte Lightroom till att organisera bilderna utan jag använder det nästan enbart till att redigera dem. Sedan lägger jag raw+redigerad bild i separat mappstruktur.

Min tanke är att det kan gå att ha katalogen på ett större USB-minne. Där kan jag importera bilder och redigera dem. Sedan när jag exporterat så flyttar jag över dem till mina mappar. Kanske är onödigt många steg?

Känns som onödigt många steg, varför inte använda LR som det är tänkt? Dvs importera rubbet och sedan exportera efter behov? (Undantag: jag har en export-mapp dit alla JPG-exporter sker, bilder ligger där från 1 dag till 3mån, beroende på hur ofta jag "städar").
Du kan organisera bilderna utanför LR om du vill, men innan du gör redigeringar. Flyttar du filer utanför LR efter att du redigerat dem så måste du själv säga åt LR vart filen flyttats. Ett dubbelarbete, enklast att flytta filer inom LR alltså.
Ifrågasätter ändock varför man vill flytta på filer??

Har du nya maskiner med USB3? Isåfall hade jag skaffat en snabb extern disk/USBminne och kört katalog+bilder på.
Hur mycket plats tar dina bilder idag/om ett år?

Tacksam för tankar och olika sätt att se på det.

/WJ

Om du inte skall använda Lightroom till att organisera dina bilder, varför behöver du då USB-minne och synkning av datorerna? Då är det ju bara att köra på med två helt separata installationer?

Detta sagt, jag tycker det låter som du inte riktigt har förstått hur bra Lightroom är för att just hålla ordning och organisera dina filer. Det verkar som du jobbar väldigt bakvänt och skulle vinna på att använda programmet som det är tänkt.

Om du inte skall använda Lightroom till att organisera dina bilder, varför behöver du då USB-minne och synkning av datorerna? Då är det ju bara att köra på med två helt separata installationer?

Detta sagt, jag tycker det låter som du inte riktigt har förstått hur bra Lightroom är för att just hålla ordning och organisera dina filer. Det verkar som du jobbar väldigt bakvänt och skulle vinna på att använda programmet som det är tänkt.

Tack för era tankar! Ja jag nyttjar väl några fler funktioner såsom att tagga foton och döpa om bilderna osv. Min tanke med just USB:et var att inte behöva fundera på vilken dator bilderna låg på. Med tanke på att de bilder jag väljer att visa upp ofta är den exporterade Jpeg-filen och inte "inuti" Lightroom.

Gillar att köra med gamla hederliga mappar, kanske går att öppna dem från den vanliga mappen som Lightroom skapar med gjorde redigeringar?

Men det känns som att en större extern hårddisk med katalog+bilder på är den smidigaste lösningen?

Du är inte ensam om att lämna LR efter redigeringen, jag exporterar också ut allt som jag vill använda har egna mappstrukter för färdiga bilder, tycker det är bäst att inte vara bunden till någon mjukvara. Lättare att ordna visningar på olika ställen utan behov av någon dator. Jag använder LR för all import samt redigering samt export. Jag skulle om behov finns även kunna söka i LR men det gör jag sällan.

Att ha LR katalogen samt bilder på G på extern hårddisk är nog det som fungerar bäst. Jag har valt att enbart ha bilderi arbete i uppkopplad disk, när jag är färdig med ett antal dagar så drar jag över dessa rawfiler till en annan disk för slutförvaring, komihåg att utföra flytten i LR så den inte tappar strukturen

Tack för era tankar! Ja jag nyttjar väl några fler funktioner såsom att tagga foton och döpa om bilderna osv. Min tanke med just USB:et var att inte behöva fundera på vilken dator bilderna låg på. Med tanke på att de bilder jag väljer att visa upp ofta är den exporterade Jpeg-filen och inte "inuti" Lightroom.

Gillar att köra med gamla hederliga mappar, kanske går att öppna dem från den vanliga mappen som Lightroom skapar med gjorde redigeringar?

Men det känns som att en större extern hårddisk med katalog+bilder på är den smidigaste lösningen?

OK, jag fick intrycket att du även flyttade RAW-filerna från Lightroom när du redigerat klart men jag kanske missuppfattade. Det låter ju som om du använder LR precis som de flesta andra gör.

Som jag ser det finns det två alternativ:

1) Lägg LR-katalogen och alla original-filer på en extern disk som du sedan flyttar mellan datorerna. Se till att den externa disken får samma enhetsbokstav på båda datorerna.

2) Bestäm en dator som "huvuddator" och lagra allt på dess hårddiskar. Använd sedan Lightrooms inbyggda funktion för "export as catalog" och "import from catalog" för att flytta arbete till/från den "sekundära datorn".

Jag använder mig av metod 2 eftersom jag gör 95% av min fotohantering på min stationära dator och endast använder min laptop på resor och liknande. Hade jag hoppat mer frekvent mellan olika datorer så hade jag sannolikt valt alternativ 1.

OK, jag fick intrycket att du även flyttade RAW-filerna från Lightroom när du redigerat klart men jag kanske missuppfattade. Det låter ju som om du använder LR precis som de flesta andra gör.

Som jag ser det finns det två alternativ:

1) Lägg LR-katalogen och alla original-filer på en extern disk som du sedan flyttar mellan datorerna. Se till att den externa disken får samma enhetsbokstav på båda datorerna.

2) Bestäm en dator som "huvuddator" och lagra allt på dess hårddiskar. Använd sedan Lightrooms inbyggda funktion för "export as catalog" och "import from catalog" för att flytta arbete till/från den "sekundära datorn".

Jag använder mig av metod 2 eftersom jag gör 95% av min fotohantering på min stationära dator och endast använder min laptop på resor och liknande. Hade jag hoppat mer frekvent mellan olika datorer så hade jag sannolikt valt alternativ 1.

Ja jag var nog lite kort i beskrivningen av vad jag gjorde. Men jag tror att alternativ 1 passar mig bäst. Även om jag mestadels sitter på stationära och redigerar. Bra att du skrev att de skulle ha samma enhetsbokstav, det hade jag garanterat glömt bort. :)

Är det någon som testat det här med att redigera bilderna i Lightroom även om hårddisken är frånkopplad? Minns att jag sett ett klipp med den funktionen. Känns smidigt om man inte vill ta med sig hårddisken men ändå kunna redigera lite när tid finns. Sen när man kopplar in hårddisken så synkas redigeringen till bilderna.

ANNONS
Götaplatsens Foto