Annons

Lightroom - Råd önskas

Produkter
(logga in för att koppla)

lestahl

Ny medlem
Har nu efter mycket funderande köpt en EOS7D samt bytt från PC till MAC i samband med att min gamla PC kraschade. Eftersom jag nu tänkte utnyttja min kamera fullt ut så är RAW-fotografering på agendan (dock nybörjare på detta med RAW).

Nu är det ju så att som familjefar så har man inte oändligt med tid till detta utan jag vill egentligen pilla så lite som möjligt i datorn men samtidigt ha full koll på mina bilder och alltså lätt hitta dom.

Efter att ha läst en del i detta forum så verkar ju faktiskt Lightroom 3 vara grejen för mig

Har jag förstått det rätt om detta program hanterar allt från Raw-konvertering, konvertering till DNG, grundläggande bildbehandling samt med lite taggande av bilder ser till att jag har koll på bilddatabasen ???

Med andra ord behöver jag bara ett bildbehandlingsprogram för mer avancerad manipulering ?

Förstår att PS är väl integrerat med LR gäller samma sak för Elements ?

Tackar på förhand för kommande svar

Har nu efter mycket funderande köpt en EOS7D samt bytt från PC till MAC i samband med att min gamla PC kraschade. Eftersom jag nu tänkte utnyttja min kamera fullt ut så är RAW-fotografering på agendan (dock nybörjare på detta med RAW).

Nu är det ju så att som familjefar så har man inte oändligt med tid till detta utan jag vill egentligen pilla så lite som möjligt i datorn men samtidigt ha full koll på mina bilder och alltså lätt hitta dom.

Efter att ha läst en del i detta forum så verkar ju faktiskt Lightroom 3 vara grejen för mig

Har jag förstått det rätt om detta program hanterar allt från Raw-konvertering, konvertering till DNG, grundläggande bildbehandling samt med lite taggande av bilder ser till att jag har koll på bilddatabasen ???

Med andra ord behöver jag bara ett bildbehandlingsprogram för mer avancerad manipulering ?

Förstår att PS är väl integrerat med LR gäller samma sak för Elements ?

Tackar på förhand för kommande svar

Lightroom är ett utomordenligt bra program. Din ambitionsnivå avgör hur mycket av programmets kapacitet du vill använda. Du klarar dig väldigt långt med Lightroom 3. Du gör en mycket bra affär för både plånbok och fotograferande om du väljer Lightroom.

Helt rätt uppfattat. Det gäller nog mest bara att vänja sig vid "tänket" att LR bygger på en databas där informationen om bilderna finns. Man jobbar inte direkt i originalfilen, utan man applicerar instruktioner till bilden, via databasen.

Du kan göra det allra mesta av grundläggande och halvavancerad bildredigering i LR. Det som inte går att göra är rena pixelflyttande operationer, typ klipp-och-klistra delar av bild, klona bort en lyktstolpe, göra kollage m.m. Många brukar säga att 9 bilder av 10 klarar sig med LR. Jag säger att det är fler än så. Läste i en tråd på dpreview om någon som själv uppskattade att han nog inte behövde "riktiga" Photoshop för mer än 1-2% av sina bilder. När han sen faktiskt kontrollerade så visade det sig att 1 bild av 1000 (d.v.s. 0,1%) behövde sånt som inte LR klarade. Själv ligger jag nog på ungefär samma nivå.

Som hobbyfotograf har jag ganska rimliga krav på bildbehandling, och det jag behöver göra klarar LR utmärkt. Upprätning, beskärning, justera ljushet, kontrast, färger, retuschera fläckar, selektiva förändringar av allt detta, skärpning, brusreducering... Mitt stora behov är nog snarare bildhantering, inte -redigering, d.v.s. att tagga bilder med keywords så att jag senare lätt kan hitta bilder. Detta kombinerat med LR's collections, och smart collections, gör att jag med ett par knapptryck kan få fram alla bilder på barnbarnen tagna hemma hos oss 2008.

ANNONS
Götaplatsens Foto