Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Lightroom tillsammans med Photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gurrzoony

Aktiv medlem
Tjenare! jag har en liten undran, det är ifall det fungerar bra att växla mellan Lightroom och Photoshop CS3?

Jag har nämligen använt till mestadels Photoshop CS3 för redigering i "camera raw" och sedan finjusterat i Photoshop.

Gillar dessa program varand eller är de bara krångligt att använda båda?

Har läst en del om att man kan tagga bilder med "metadata" osv i lightroom och även att man har bra uppsikt på alla sina bilder där, de var därför jag tänkte testa det..

Ifall det fungerar hur bär man sig åt från det att man har raw-bilderna i kameran tills man har fixat en jpg, finns de några bra tips man bör ha i baktanken när man jobbar på detta sätt?

Hur bör jag arbeta?, först importera till lightroom och sen på nått sätt om jag vill finjustera nått få över de till photoshop för att lätt kunna ta sig tillbaka till Lightroom igen eller hur går det till?

Dom är tänkta att jobba tillsammans, du kan råkonvertera, sortera, katalogisera m.m. i Lightroom, och hoppa över till Photoshop för detaljjobb och Lightroom visar den redigerade versionen när du sedan kommer tillbaka dit.

Googla t.ex. på "lightroom photoshop integration video" så finns det en massa beskrivningar av hur man kan jobba.

Tjenare! jag har en liten undran, det är ifall det fungerar bra att växla mellan Lightroom och Photoshop CS3?

Jag har nämligen använt till mestadels Photoshop CS3 för redigering i "camera raw" och sedan finjusterat i Photoshop.

Gillar dessa program varand eller är de bara krångligt att använda båda?

Har läst en del om att man kan tagga bilder med "metadata" osv i lightroom och även att man har bra uppsikt på alla sina bilder där, de var därför jag tänkte testa det..

Ifall det fungerar hur bär man sig åt från det att man har raw-bilderna i kameran tills man har fixat en jpg, finns de några bra tips man bör ha i baktanken när man jobbar på detta sätt?

Hur bör jag arbeta?, först importera till lightroom och sen på nått sätt om jag vill finjustera nått få över de till photoshop för att lätt kunna ta sig tillbaka till Lightroom igen eller hur går det till?

För min del är bägge en nödvändighet. Jag använder förvisso inte Lightroom utan i stället Aperture. För din fråga kvittar programvalen eftersom de är likvärdiga.

Mitt flöde ser ut så här:
Jar importerar alla bilder till Aperture och gör sedan ett urval vilka jag vill behålla. Dessa markeras med en stjärna och sedan görs de grundläggande åtgärderna som exponering, vitbalans, skärpa och färgmättnad.

Efter detta exporteras bilderna som tiff eller PSD för vidare behandling i PS. Eftersom Lightroom och Aperture är ganska kassa program för att göra selektiva ändringar är Photoshop för mig en nödvändighet.

Min gissning är att framtiden kommer att ge oss ett verktyg som innehåller BÅDE råkonverterare och möjlighet till finlir á la Photoshop. Vilken leverantör det blir är svårt att säga. Den dominerande aktören Adobe skulle man ju lätt kunna gissa att det blir, men i dagsläget tror jag att de avvaktar, de vill ju inte komkurrera ut sitt eget Lightroom...

Kankse det innovativa företaget Apple kan ta upp konkurrensen.

Senast ändrad:
Jag använder också Lightroom i huvudsak för att katalogisera och göra mitt urval, plus grovjusteringar av t.ex. beskärning och vitbalans. Alla detaljändringar, plus också brusreducering och skärpning gör jag hellre i Photoshop.

Lightroom och Photoshop fungerar helt integrerat om du skriver ut all metadata till en fil, men bäst fungerar det om du har senaste versionerna, alltså LR 2.3 och PSCS4 med ACR 5.3. Senaste versionerna har en hel del nya funktioner som inte finns i CS3 eller andra program.

oj tack för alla snabba svar!
Vad är ACR 5.3? jag har funderat på cs4 så det blir nog aktuellt.

Nu testar jag lightroom och har kommit fram till hur man importerar osv men jag skulle vilja veta hur sjutton man ska hålla koll på allt..

För det första: de kommer ju tex upp en kopia i lightroom eller vad det nu är när man importerar till PS, vad ska detta vara bra för och hur får jag tillbaka den redigerade bilden från PS till LR?

Min andra fråga är om man på något sätt i LR inställningarna: "importera från flyttbar media" kan fixa så att alla bilder man har på kameran hamnar i en mapp som heter datumen som korten är tagna mellan tex "09.03.14 - 09.03.16" eller måste detta lösas manuellt?

jo precis då förstår jag! jag som är lite trög bara :p

Men som jag sa förut är de någon som har nått svar på mina 2 senare frågor:

För det första: de kommer ju tex upp en kopia i lightroom eller vad det nu är när man importerar till PS, vad ska detta vara bra för och hur får jag tillbaka den redigerade bilden från PS till LR?

Min andra fråga är om man på något sätt i LR inställningarna: "importera från flyttbar media" kan fixa så att alla bilder man har på kameran hamnar i en mapp som heter datumen som korten är tagna mellan tex "09.03.14 - 09.03.16" eller måste detta lösas manuellt?

jo precis då förstår jag! jag som är lite trög bara :p

Men som jag sa förut är de någon som har nått svar på mina 2 senare frågor:

Första frågan: Välj "editera i Photoshop" i LR, gör dina ändringar i PS och stäng filen, gå tillbara till LR och då finns en ny version där tillsammans med ursprungsfilen.

Andra frågan: Du kan vid importen välja att kopiera bilderna till en mapp för det datum som bilderna togs (namnges t.ex. "2009-08-14"), så om du t.ex. tagit foton under en vecka så kan det bli sju undermappar i den mapp du importerar bilderna till.

Första frågan: Välj "editera i Photoshop" i LR, gör dina ändringar i PS och stäng filen, gå tillbara till LR och då finns en ny version där tillsammans med ursprungsfilen.

så om jag har fattat rätt så behöver man inte ens spara när man är i photoshop eller? bara stänga ner bilden?

Andra frågan: Du kan vid importen välja att kopiera bilderna till en mapp för det datum som bilderna togs (namnges t.ex. "2009-08-14"), så om du t.ex. tagit foton under en vecka så kan det bli sju undermappar i den mapp du importerar bilderna till.

jo jag såg det.. men då går det alltså inte att automatiskt få en mapp där namnet på mappen är från ett datum till ett annat(utan att manuellt göra detta förståss)?

så om jag har fattat rätt så behöver man inte ens spara när man är i photoshop eller? bara stänga ner bilden?

Jo, det är väl snarast spara man behöver göra, men du får en fråga om det om du väljer att stänga istället.

jo jag såg det.. men då går det alltså inte att automatiskt få en mapp där namnet på mappen är från ett datum till ett annat(utan att manuellt göra detta förståss)?

Nej jag tror inte det finns ett sådant val, då får du nog skapa den mappen själv och sedan importera till LR därifrån. Det är så jag brukar göra; skapa en mapp med namn på formen "yyyy-mm-dd - beskrivning", kopiera bilderna från minneskorten dit, importera från den mappen till LR.

ANNONS
Götaplatsens Foto