Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

valleyman

Aktiv medlem
Förmodligen än korkad fråga men vet man inte svaret... Har jobbat en del i Elements och Canons DPP men skall nu prova lightroom. När jag fotade sist i svartvit i RAW och sedan öppnade bilderna i lightroom var dom i färg?? Skall det vara så eller finns det någon inställningen för detta? När jag öppnar i DPP är dom fortfarande i svartvit.

Tack på förhand!
//Johan

Det är som det "ska vara", Lightroom tar inte hänsyn till inställningar i kameran så som bildstil,sv/v etc. Så det är inget fel på din LR installation.

Det finns en del färdiga presets t.ex. för sv/v i LRoch en hel drös att ladda ner för olika stilar, tycke och smak...

Senast ändrad:
Lightroom tolkar RAW som den är, den läser ingen kamera stil som använts. Canon mfl kan tolka sina egna kameras inställningar vilket gör att du ex får s/v i DPP men färg i LR.

Sedan förstår jag inte varför man fotar med s/v med RAW, eftersom det ändrar man i LR eller det program som passar. Sedan kan jag förstå att det finns vissa stilar som tilltalar fotografen, dessa kan som sagt inte LR tolka.

Lightroom tolkar RAW som den är, den läser ingen kamera stil som använts. Canon mfl kan tolka sina egna kameras inställningar vilket gör att du ex får s/v i DPP men färg i LR.

Sedan förstår jag inte varför man fotar med s/v med RAW, eftersom det ändrar man i LR eller det program som passar. Sedan kan jag förstå att det finns vissa stilar som tilltalar fotografen, dessa kan som sagt inte LR tolka.

Sanning med modifilation.
LR har inbyggt stilar för din kamera i kalibreringsprofilen. Dock endast färghantering. Kontrast och skärpa får du ändå ändra själv.
När det gäller s/v fotograferig med RAw är det rätt skönt att se förhandsvisning hur motivet ser ut på LCDn. Vid s/v fotografering är andra faktorer som ska framhävas än i färg och då är det lättare att se om motivet passar eller ej.

/Stefan

Förmodligen än korkad fråga men vet man inte svaret... Har jobbat en del i Elements och Canons DPP men skall nu prova lightroom.
//Johan

Hej Johan!

Det finns inga korkade frågor, men korkade svar finns det gott om. Om du nu är nybörjare på Lightroom vill jag rekommendera den här kursen i Lightroom, http://www.onmedia.se/Lightroom-kurser/lightroom-2-del-1-importera-strukturera-och-gr-urval.html
den är rätt så mastig, men helt gratis och i ett lugnt tempo.

Lycka till!

Hej Johan!

Det finns inga korkade frågor, men korkade svar finns det gott om. Om du nu är nybörjare på Lightroom vill jag rekommendera den här kursen i Lightroom, http://www.onmedia.se/Lightroom-kurser/lightroom-2-del-1-importera-strukturera-och-gr-urval.html
den är rätt så mastig, men helt gratis och i ett lugnt tempo.

Lycka till!

Tack för länken! Har lagt den under favoriter så att jag kan plocka fram den under regninga dager, vilket verkar bli en del...
//Johan

Värt att notera är att om man konverterar raw filen till DNG och redigerar i Lightroom eller annat program kommer informationen flyttas med till nästa progarm. Kan vara använbart om man redigerar i flera olika datorer tex.

Sanning med modifilation.
LR har inbyggt stilar för din kamera i kalibreringsprofilen. Dock endast färghantering. Kontrast och skärpa får du ändå ändra själv.
När det gäller s/v fotograferig med RAw är det rätt skönt att se förhandsvisning hur motivet ser ut på LCDn. Vid s/v fotografering är andra faktorer som ska framhävas än i färg och då är det lättare att se om motivet passar eller ej.

/Stefan

Ja det har du ju rätt i, ville inte förvirra men inser att mitt inlägg kanske skulle förtydligat lite mera.

Håller med om s/v resonemanget, även om jag själv inte tillämpar detta så kanske det är bra för andra ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto