Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
lightroom
- Trådstartare Tobber
- Start datum
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
hej björn
prova då importera
har nu importerat 30 000 bilder....
några tips:
1. Bygg inte previews vid import, programmet avslutas o dör efter ett par 1000 bilder, snabbare död om det finns jpg med i importen. Man får bygga dem med valet i menyn senare.
2. Vad du än gör, då importen pågår, klicka inte i programmet nåsn stans, framförallt inte i metadatadelen längst till höger på skärmen. Då krachar det o vill maila mirosoft en rapport
3. Det bygger ändå upp bilderna godkännt snabbt
4. HA för allt i VÄRLDEN, en bra struktur på disken först, för den speglas, döper du om en katalog i lr, så ändras den på disken med, vill du leka kan man iofs göra egna aggregat, sk collections, men det verkar lite svårhanterat på sikt.
Som svante sa tidigare verkar det lätt att få programmet att dyka om man leker med sökorden
Men men... än så länge e vi vänner jag o LR, o det finns bra potential.
Videon nån tipsade om från luminance e pratig, men den är kalrt värt pengarna.
prova då importera
har nu importerat 30 000 bilder....
några tips:
1. Bygg inte previews vid import, programmet avslutas o dör efter ett par 1000 bilder, snabbare död om det finns jpg med i importen. Man får bygga dem med valet i menyn senare.
2. Vad du än gör, då importen pågår, klicka inte i programmet nåsn stans, framförallt inte i metadatadelen längst till höger på skärmen. Då krachar det o vill maila mirosoft en rapport
3. Det bygger ändå upp bilderna godkännt snabbt
4. HA för allt i VÄRLDEN, en bra struktur på disken först, för den speglas, döper du om en katalog i lr, så ändras den på disken med, vill du leka kan man iofs göra egna aggregat, sk collections, men det verkar lite svårhanterat på sikt.
Som svante sa tidigare verkar det lätt att få programmet att dyka om man leker med sökorden
Men men... än så länge e vi vänner jag o LR, o det finns bra potential.
Videon nån tipsade om från luminance e pratig, men den är kalrt värt pengarna.
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
den bygger tummar i full skala bara då datorn är i idle, eller den tror datorn e i idle, det gör att det e omöjligt surfa då programmet är igång utan att man tror man gör nått. Så det borde gå över då den är kalr med det
bjanha skrev:
Börjar mer och mer ogilla LR. Just nu står den och tuggar 600MB minne och använder 100% av systemresurserna. Ok att Adobe vill ta över världen, men ge fan i min dator!
Håkan Larsson
Aktiv medlem
Crop
Är det någon som vet om det går att interpolera bilderna i LR när man man beskär de, på det sätt som det går i camera raw?
// Håkan
Är det någon som vet om det går att interpolera bilderna i LR när man man beskär de, på det sätt som det går i camera raw?
// Håkan
can
Medlem
Re: Crop
Om du med det menar drop listan med olika upplösningar som finns att välja på i ACR så funkar det inte så i Lightroom.
Lightroom använder en icke destruktiv crop och du sätter inga begränsningar i upplösning vid själva beskärningen utan du bestämmer bara format på bilden, betydligt mer logiskt.
När du är redo att använda en bild för något som kräver en viss upplösning så bör du exportera den och i export dialogen välja vilken upplösning bilden ska ha, Lightroom sköter då interpolering vid exporten precis som ACR gör innan bilden öppnas i PS (eller sparas för den delen..).
/Conny
Håkan Larsson skrev:
// Håkan
Om du med det menar drop listan med olika upplösningar som finns att välja på i ACR så funkar det inte så i Lightroom.
Lightroom använder en icke destruktiv crop och du sätter inga begränsningar i upplösning vid själva beskärningen utan du bestämmer bara format på bilden, betydligt mer logiskt.
När du är redo att använda en bild för något som kräver en viss upplösning så bör du exportera den och i export dialogen välja vilken upplösning bilden ska ha, Lightroom sköter då interpolering vid exporten precis som ACR gör innan bilden öppnas i PS (eller sparas för den delen..).
/Conny
Håkan Larsson
Aktiv medlem
Ok, jag förstår, tack!
Håkan Larsson
Aktiv medlem
Följdfråga, om ngn vet...
Med vilken metod interpolerar LR?
Och hur mycket är det rimligt att programmet kan tänkas kunna interpolera upp de?
Och hur mycket är det rimligt att programmet kan tänkas kunna interpolera upp de?
nabbor
Aktiv medlem
Håkan Larsson skrev:
Följdfråga, om ngn vet...
Detta undrar jag med.
Om jag har en rawbild i LR som behöver interpoleras upp, ska jag börja göra det redan vid export från LR och i så fall hur mkt?
Eller ska jag exportera i 100% och sen interpolera stegvis i PS2?