Annons

Linjärt polfilter på DSLR, erfarenheter?

Produkter
(logga in för att koppla)

jeskata

Aktiv medlem
Hur är det egentligen, är det användbart? Har hört lite blandade erfarenheter av det, är det AF, ljusmätning eller båda som påverkas?
Linjärt filter för 77mm är nästan hälften billigare än cirkulärt...

Det varierar nog beroende på modell. Den konventionella visdomen säger ju att man skall använda cirkulära på alla moderna AF-kameror. Jag körde linjärt till min F70 och märkte inga konstigheter med vare sig ljusmätning eller autofokus. Har dock aldrig provat annat än cirkulärt på min D100, eller annan AF-kamera utöver F70.

Ett argument för cirkulära är att de garanterat funkar till ditt nästa hus också.

Nån som har praktiska erfarenheter, helst tester med bildexempel, men det kanske är mycket begärt, av skillnaden mellan ett cirkulärt polfilter 58 mm från Kaffebrus för 149:- och ett dito från Cyberphoto för 320:-? Jag menar, skiljer det nåt mer än chokladen i paketet? Man får mycket Snickers för 171 kr :)
//Anders

Jag hade ett gammalt linjärt polfilter från tiden innan jag skaffade "moderna" kameror. Jag har använt det på EOS 500N, EOS 3 och EOS 350D och aldrig haft några problem vare sig med AF eller ljusmätning. Allt funkar perfekt. Sedan har jag skaffat cirkulärt i andra storlekar, men jag märker ingen skillnad alls i något avseende.

Om man får uttala sig som Nikonägare så vill jag bara påpeka att linjärt funkar utmärkt på D70.

Att man inte ska använda linjära sägs ju bero på att kameran delar upp det infallande ljuset med en polariserande spegel, och att hälften går till ljusmätning, hälften till sökaren. Men det bygger ju på att det infallande ljuset är blandat, dvs cirkulärpolariserat. Så om det funkar bra på en del (de flesta?) kameror kanske det betyder att ljusmätningen inte är beroende av cirkulärpolariserat ljus. Nån som vet hur det funkar?

WFS) (Graylingman skrev:
Nån som har praktiska erfarenheter, helst tester med bildexempel, men det kanske är mycket begärt, av skillnaden mellan ett cirkulärt polfilter 58 mm från Kaffebrus för 149:- och ett dito från Cyberphoto för 320:-? Jag menar, skiljer det nåt mer än chokladen i paketet? Man får mycket Snickers för 171 kr :)
//Anders

Inte riktigt men jag satte på ett pol 77 mm på Sigma 180 macro och Sigma 300/4 med synbart sämre skärpa som följd..
Mvh/Gunte..

ANNONS
Götaplatsens Foto