Annons

Lins fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

pirken

Aktiv medlem
Jag har nyligen köpt en närbildslins för macro fotografering, men jag kan inte säga att jag är riktigt nöjd. När jag går nära med objektivet så blir bilden i sökaren väldigt difus, nästan som om jag hade en soft lins. Jag trodde verkligen inte att kvalitets förlusten skulle vara så stor.
Kan det vara så att jag gör fel? I såfall vad?

Beror mycket på vilken styrka du har på den.. jag har ett set med +1, +2 och +4.
Använder mest 1'an och 2'an för att just 4'an är så pass diffus. Fast ibland ger det en ganska "soft" och cool effekt.

Har för mig att det funkar sämre på längre brännvidder så testa på kortare och se om det blir en förbättring..+3 funkar utan problem upp till ca:85 mm för mig.
mvh/gunte..

gunte skrev:
Har för mig att det funkar sämre på längre brännvidder så testa på kortare och se om det blir en förbättring..+3 funkar utan problem upp till ca:85 mm för mig.
mvh/gunte..
Ja, så länge det välkorrigerade objektivet har mycket högre dioptrital än den enkla försättslinsen så blir slutresultatet hyfsat välkorrigerat trots linsen. Objektivets styrka (i dioptri) är 1000 mm dividerat med objektivets brännvidd, så ett objektiv med längre brännvidd är ”svagare” och förmår därför bara att dominera över svaga linser.

Hur mycket starkare objektivet behöver vara går egentligen inte att ange, det beror på för många faktorer (inte minst bländaren), men exemplet med 85:an (som ju är knappt 4 ggr starkare än +3-linsen) känns som en rimlig ”smärtgräns” om man bländar ner lite.
Sedan finns det ju betydligt mer välkorrigerade försättslinser med dubbla linser, men de går i en annan prisklass.

ANNONS
Götaplatsens Foto