Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Linser till Bessa R2?

Produkter
(logga in för att koppla)

Speedy

Aktiv medlem
Ska beställa mig en Bessa R2 men har lite svårt att bestämma mig för vilka gluggar jag ska ha.

Hade tänkt mig en 35:a och en 90:a till att börja med. Kanske en vidvinkel när plånboken har hämtat sig lite.
Men vilken 35:a och 90:a ska jag ha? Finns åtminstone tre av varje brännvidd ju.

Jo, så sant. Den är ju inte bråddjup, men är det grym skillnad mellan den billigaste och näst billigaste så kan det kanske vara värt det. Eller?

Hur ligger beggade Leicalinser till i pris?

Har just beställt en 21mm. Den fick omdömet "toppklass" i tidningen FOTO.
Men en sån skulle ju inte du ha...
Ang. 35mm så är det ju en ny på G från Cosina, med M-bajonett. Color-skopar 35mm (alltså inte den som kallas pancake) verkar ha fått rätt så bra omdömen också.

Speedy skrev:
Jo, så sant. Den är ju inte bråddjup, men är det grym skillnad mellan den billigaste och näst billigaste så kan det kanske vara värt det. Eller?

Hur ligger beggade Leicalinser till i pris?

Vad jag förstått ska det vara väldigt bra och jämn klass på de flesta objektiven från Cosina/Voigtländer. 35mm color skopar pancake är helt ok men de övriga 35:eek:rna sägs vara mycket bättre...

Om jag fått välja så hade jag skippat 90:an och satsat på 35 /1,2 Nokton, inte många ställen som där det inte skulle gå att fota med den =).

Har sen för mig att begagnade Leicalinser inte ska vara billigare än nya cosinalinser, dock inte helt säker på den saken...

Hälsningar
Alex

Det tråkiga med 35/1.2 är ju att den är så stor att den skymmer en del av sökfältet...

Utan motljusskydd, nedre vänstra hörnet. Det är inte för inte som motljuskyddet har "hål" ;-)

Jo.. 21:an skulle sitta som en fläskläpp, men det får nog vänta till efter semestern. Tanten kommer nog att få spel så det räcker med en till kamera.
Sist var det nåt mummel om att man bara kan använda en åt gången. jaja.. hårt liv. =)

Alexandar: Tanken har slagit mig, men jag har fortfarande väääldigt svårt för att krypa riktigt nära människor på stan. Måste nog tyvärr ha ett litet arbetsavstånd. Än så länge iaf. =)

Hur mycket av hörnet skymmer 35:an? Jobbigt mycket eller går det att leva med?

Har inga exakta specifikationer. Många här verkar inte störas av det:

http://lists.topica.com/lists/CosVoigtUser/

Men det kan ju vara fanatiker iofs.

Jag tror 35/1.2 funkar bäst med Bessa T och extern sökare.
Bessa T har ju dessutom bredare mätbas för och borde klara bättre att fokusera 35/1.2 på full bländaröppning.

ANNONS
Götaplatsens Foto