Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

lite förvirrad

Produkter
(logga in för att koppla)

Crille890622

Aktiv medlem
tjenare, de finns säkert något liknande någonstans i detta oändligt stora forumet. men jag satsar på att ni där ute är snälla nog att titta hit :)

jo det är så att jag ska börja med blixtar nu jag vill dock inte att blixten ska ligga kvar i den där hot shoe hela dagarna om så nu undrar jag

vilket är alternativen för att få blixtarna trådlösa

det jag vill veta är vart jag kan få tag på de, pris, för och nackdelar med det hela. sen vill jag att de ska funka med 2 kanske 3 - 4 blixtar på samma gång.

jag har just nu en canon 450d och funderar på 2st Canon Speedlite 430EX II och senare kanske fler.

mvh Crille

Det finns olika varianter (som du ju noterat), men monterar du en 580EX i skon så kan den agera master till en eller flera slavar. Nyare kameror som 7D, 60D och säkert 600D gör samma sak med den inbyggda blixten och det är betydligt smidigare eftersom det är inte säkert att "jättens" (580EX) bästa placering är på huset. Oavsett kan du i sådan setuper kan du styra blixtarna med ETTL utan alltför mycket handpåläggning.

Har dålig koll på radiolösningar men det finns riktigt billiga varianter på ebay som gör samma sak men manuella settings gäller, dom billiga är bara triggers.

jahaja, så då borde de funka ganska bra med en sån där stor och sen 430 som slav då ?, är de lång räckvidd på denna setup eller måste man rikta den på ett speciellt sätt ?

Det finns olika varianter (som du ju noterat), men monterar du en 580EX i skon så kan den agera master till en eller flera slavar. Nyare kameror som 7D, 60D och säkert 600D gör samma sak med den inbyggda blixten och det är betydligt smidigare eftersom det är inte säkert att "jättens" (580EX) bästa placering är på huset. Oavsett kan du i sådan setuper kan du styra blixtarna med ETTL utan alltför mycket handpåläggning..

Ursäkta om jag lånar tråden, men jag blev nyfiken på en relaterad fråga:
580EX kan ju också agera master åt vissa tredjepartstillverkade blixtar, t.ex. Sigma 530 Super. Grejar de nyare kamerahusen också detta med enbart den inbyggda blixten?

Du kan ju också överväga köp av beg kontrollenhet ST-E2 1200:- eller beg 580EX (2500:) att ha som kontrollenhet. Tror även att 550EX kan fungera (1500:- beg).

ANNONS
Götaplatsens Foto