Jag sitter här på kvällskvisten och redigerar lite bilder, när lite problem/frågor poppar upp!
1. Jag redigerar mina raw filer, sedan sparar jag dom i jpeg, ska jag spara dom i något mer?
2. Vad är det för skillnad på Tiff, Psd och raw?
3. Jag redigerar det mesta i camera raw i PS CS4, Är det det lika bra som att redigera i vanliga PS CS4?
Mvh/joakim
Hej!
1. Inställningarna du gör i camera raw kommer ju sparas, antingen i en databas eller i en fil bredvid bilden (beroende på dina inställningar), så dem kan du ju alltid ha kvar.
Jag brukar oftast bara spara i jpeg, endast en liten om jag bara tänker ha bilden på web, och en fullstorlek om jag har för avsikt att framkalla den.
Ibland sparar jag en psd-kopia, men det är ju egentligen bara nödvändigt om du gjort några ändringar inne i "stora" photoshop. Har du bara gjort i camera raw kan du alltid gå tillbaka och få fram de inställningarna igen.
2. TIFF är ett gammalt format som är låg komprimeringsgrad på. Det tar väldigt stor plats, och många säger idag att en jpeg-12 eller 11 i princip inte kan särskiljas från en TIFF. Jag tror att TIFF är på väg bort om jag ska vara ärlig.
PSD är ju en photoshop-fil, alltså en arbetsfil där alla lagren ligger kvar och du kan redigera. Ofta mycket stora. Jämför exempelvis ett word-dokument med en text-pdf.
RAW är det okomprimerade bilddatan som du får ut från din sensor. Hur bra en RAW-bild blir i efterbehandlingen har att göra med de parametrar som finns i respektive RAW-konverterare (exempelvis menar vissa att Camera raw har dålig brusreducering, det har alltså inte med din bild att göra utan med camera raw).
3. Skillnaden på vanliga PS och camera raw är egentligen vad som passar din stil bäst. Gör du mycket kloning och selektiv behandling så är nog vanliga PS bättre, men känner du inte att du behöver det så är camera raw i många fall bättre eftersom du där bildbehandlar utan att förstöra filen (du lägger ju bara inställningar på den egentligen, du behandlar aldrig själva pixlarna).