Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lite Leica M6 TTL-frågor

Produkter
(logga in för att koppla)

voitcanon

Aktiv medlem

voitcanon

Aktiv medlem
Har en fråga gällande 35/2 Summicron och leica 90/4 har kikat runt lite på sådana men man blir ju lite avskräckt då vissa är ifrån tiden då folk hade batikfärgade kläder.....

Hur gamla vågar man köpa och vilka versioner av objektiven finns det?
 

matlep

Aktiv medlem

Urr

Aktiv medlem
Äldre optik kan slöjas, det förekommer också sk fungus, som försämrar de optiska egenskaperna. Jag råkade ut för det på min förstoringsoptik från Leica-fabriken. Focotar 4,5 50 mm. Jag fick fixa en annan optik till min Valoy. Jag skulle därför i din situation hellre köpa ny Voigtländer-optik än gammal från Leica.
 

Laphroaig

Avslutat medlemskap
Jag var inte ute efter att skrämma upp dig men se denna tråd:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=24375
Leicas optik har tyvärr tenderat att åldras sämre än många andra fabrikat. Leica själv misstänker att deras glas och glashantering är orsaken. Hittar man ett fint exemplar är det dock få objektiv som kan mäta sig med Leicas.

Voigtländer är absolut ett bra alternativ. Priset på begagnatmarknaden är ofta väldigt attraktivt.

/Johan
http://www.mudride.com/blogg
 
Senast ändrad:

voitcanon

Aktiv medlem
Kollat lite på ebay och de flesta som är 1980 och nyare verkar ju oftast väldigt fräscha. Men behöver man vara rädd att de utvecklar svamp?
 

voitcanon

Aktiv medlem
Nu kommer det här låta som världens dummaste fråga ja ni frå skratta lite åt mig ;)

Kan man byta till en svart leica "blobb" istället för den röda som sitter original?
 

voitcanon

Aktiv medlem
Ok tack för länkarna. Hmm såg på en bild på m8:an att det var ett hål bakom loggan är det ett hål på m6:an med?
 

voitcanon

Aktiv medlem
Typiskt vore rätt trevligt att slippa ha en logga över huvudtaget.... Btw har någon tips på färg för att måla m6 graveringen svart som skulle gå att få bort?
 
ANNONS