Annons

Lite storformatsfunderingar

Produkter
(logga in för att koppla)

plusminusgurkan

Aktiv medlem
Det är så att jag precis börjat på en fotoskola, och i ett skåp i skolans studio hittade jag en gammal storformatskamera. Jag har förstås blivit nyfiken på att prova mig på att använda den.

Så nu har jag lite frågor. Vad rekommenderar ni för film, och var kan man köpa den? Hur gör man med framkallning, finns det folk som gör det åt en, för en billig penning, eller måste jag soppa filmen själv?
Till slut, finns det någon nyttig läsning ni rekommenderar? På internet, eller i bokform.

plusminusgurkan skrev:
Så nu har jag lite frågor. Vad rekommenderar ni för film, och var kan man köpa den? Hur gör man med framkallning, finns det folk som gör det åt en, för en billig penning, eller måste jag soppa filmen själv?
www.photax.se säljer ju en del bladfilm.

Om man ger sig in i storformatsvärlden så är (enligt mig) en av fördelarna/charmen att man kan framkalla varje negativ individuellt allt efter ljusets kontrast vid fototillfället. För att få full koll på framkallningen är det bäst att göra det själv. (Förmodligen mycket billigare än att anlita nån annan också.)

Vilken film är ju som sagt upp till vad man gillar själv och självklart priset.

Själv kör jag med Tri-X 320 därför att det är lättast att få tag på det samt jag gillar den filmen.

Förutom larformatphotography.info/forum kan du nog hitta lite på apug.org också.

/ Marcus

Jag kan ju tillägga att jag soppar mina negativ själv.

Jag har fyra matlådor i en storlek lite större än negativen (jag kör med 4x5 tum).

En använder jag för att blötlägga innan jag framkallar. Detta gör jag för att det är lite svårt när man som jag ska framkalla 10 blad samtidigt och få ner dem samtidigt utan att de klibbar ihop sig. Så jag blötläggar dem först och sen tar det bara 20 sekunder att flytta över dem till framkallaren.

Jag har även gjort så att jag har klippt ett hål i kanten på framkallningsburken och två i stop-badet och tre i fixen. På så sätt kan jag genom att känna på burkarnas sida högst upp veta vilken låda som är vilken. Men självklart vet jag var burkarna står, men för att vara på det säkra.

Framkallningen gör jag i badrummet (jag lägger ett bakbord över badkaret) och mörklägger genom att hänga upp ett påslakan framför dörren. Det räcker faktiskt.

Sen har jag en speciellt klocka (vet inte just nu vad den heter och kan inte länka till den), som kan ta tre tider efter varandra och den piper när tiderna är klara.

Eftersom jag framkallar tio blad åt gången agiterar jag genom att ta det understa bladet och flytta det överst. Det gör jag så att alla tio bladen har gått ett varv på 30 sekunder.

/ Marcus

ANNONS
Götaplatsens Foto