Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Liten pressfotograf. Ska jag ha nikon D70 eller titta på den nya D50?

Produkter
(logga in för att koppla)
Allt blev stulet vid ett ínbrott i vårt hus för några år sedan. Har sett en del beg D70 för en hyfstad peng, kanske vore det något för dig?

Såg att 600 blixten kostade nästan 3000 kr - den klarar du dig utan till att börja med. Jag sålde en del bilder när jag var yngre och köpte objektiv, mörkrumsapparat fotopapper film med mera för dessa pengar. Inga stora pengar men till lokala friidrottsförbundet, årsböcker och lite annat. Hör med en lokal fotbollsklubb, friidrottsklubb eller hockeyklubb tex de kanske vill ha lite bilder som du kan sälja till tex årsböcker matchprogram.

Jag tycker du ska satsa på en D70 - bara du har råd det är mycket pengar! Beg objektiv är ju också ett alternativ.

Jag gjorde min prao på Aftonbladets fotored när jag var 17 - lärde mig grymt mycket. Gjorde även prao i fotoaffär - också nyttigt. Prova med att ringa din lokala tidning och hör om du får göra prao där.

Lycka till!

Ok. Jag tror nog att jag ska satsa på en Nikon D70. Ett problem är att det saknas 3500kr.
Sedan är den min. Då är det ett sigmaobjektiv. Titta in på expert.se det är deras produkt jag tänker köpa.

Vet du någon som har en billig blixt eller någott zoom objektiv?

Bilagor

• 20050526194325.jpg
    20050526194325.jpg
    8.3 KB · Visningar: 451
Söderhamns-fotograf skrev:
Ok. Jag tror nog att jag ska satsa på en Nikon D70. Ett problem är att det saknas 3500kr.
Sedan är den min. Då är det ett sigmaobjektiv. Titta in på expert.se det är deras produkt jag tänker köpa.

Vet du någon som har en billig blixt eller någott zoom objektiv?

Dom enda blixtarna som fungerar felfritt till D70 är SB-600 och SB-800. 600an är den billigare...

Jag råkade ut för att jag inte fick ta in min kamera (då en Nikon F75 med batteri grepp och SB-24 på en större tillstälning... Var dock fel av vakten, och efter ett klago mail, fick jag DVDn ifrån det hela!)

Nya modeller är alltid dyrare i början - eller rättare sagt de brukar säljas ut när något nytt kommer, tex gamla D 70.

Jag är helnöjd med min kamera - det kommer du också att bli. Vad köpte du för objektiv till?

Som så många andra verkar göra så funderar jag på att byta upp mig till en digital systemkamera. Jag lånar denna tråd istället för att starta ännu en. :) Först var tanken att skaffa en Canon Powershot S2 IS (har en A85 nu), men då systemkamerorna ligger "bara" några tusenlappar över så började jag kolla på dem också...vilken huvudvärk. ;)

Huvudkandidaterna är Canon EOS 350D och Nikons D70 och D50. Eftersom jag gillar CyberPhoto så har jag kollat mest där, och detta D50-paket med två objektiv (18-55 & 55-200) för 9325 kronor verkar intressant. Nu skulle jag gärna höra kommentarer från er som vet bättre. Är det bra objektiv t.ex., och är paketet i sig prisvärt för en "systemamatör"? :)

Jag vet inte så mycket om kamerorna nu. Du får fråga någon annan! Se om någon svarar i tråden. Men jag rekomenderar Nikon D70 eller D50.
Vad ska du ha kameran till??
/Jens@

För min del blir det mest allmänfotografering eftersom jag är relativt ny inom området. Men jag funderade länge och väl innan jag ändå bestämde mig för en Powershot S2 IS. Jag tror att jag uppskattar möjligheten till att kunna filma ifall jag känner för det, plus att ekonomin tyckte den var det bättre valet. ;)

Systemkameran får vänta till nästa byte, men då finns det väl ännu fler att välja mellan så jag blir nog halvt tokig då också. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto