Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

litet glapp mellan Hus (D200) och Objektiv(70-200VR)

Produkter
(logga in för att koppla)

johan_w

Aktiv medlem
Hej! Har en Nikon D200 och nydligen köpt ett Nikon 70-200mm 2.8 VR objektiv. Jätte nöjd med båda produkterna. Men är lite fundersam över 70-200mm objektivet. Det "glappar" lite vid bajonett fästningen till min D200. När man tittar in i sökaren och "glappar medvetet" så kan sökarbilden skaka till snabbt. Har tidigare haft Nikon 60mm 2.8 Micro och Nikon 18-70mm DX på kameran och inte upplevt detta fenomen. Nu är min fråga till er; Ska det vara detta lilla glapp mellan huset och objektivet?

Om du känner efter så har du det även på de andra objektiven. Det märks tydligare ju större och tyngre gluggen är.
Mikael

Skulle gissa att det är VR funktionen som försöker hinna med att kompensera för skakning när du medvetet glappar och att det är det som gör att sökarbilden skakar till. Prova samma sak med VR avstängt.

Det är väl det lilla glappet om du försöker rotera linsen fram och tillbaka i bajonettten som du menar, allt annat glapp är inte normalt
Mikael

Har inte D200, men jag har det där lilla glappet på alla mina objektiv. Precis som Mikael säger så är detta helt normalt. Lite anpassningsmån för låssprinten måste finnas. Glappet är ändå så trögt att man vid normal användning inte påverkas av det.

Jag skickade upp mitt 70-200VR till Lasses i just detta ärende. Tänkte att det är lika bra att byta bajonett som jag ändå brukar göra när jag skicka objektiven på service.

Beskedet jag fick var att glappet är helt normalt. Då hade Lasse och en annan tekniker testat objektivet på flera olika hus och modeller.

Om du ändå skulle vilja byta bajonett så är den inte särsklit dyr, 350 kr har jag för mig att den kostar. Arbetskostnader tillkommer naturligtvis. Så runt en tusing kan du nog räkna med.

Däremot hittade de ett annat fel på objektivet, en jordkabel satt lös och åtgärdades. Dessutom rengjordes objektivet och fokus kollades. Allt gick på garantin trots att jag köpt objektivet begagnat.

Så något gott kom fram ur den historien trots allt.

johan_w skrev:
Hej! Har en Nikon D200 och nydligen köpt ett Nikon 70-200mm 2.8 VR objektiv. Jätte nöjd med båda produkterna. Men är lite fundersam över 70-200mm objektivet. Det "glappar" lite vid bajonett fästningen till min D200. När man tittar in i sökaren och "glappar medvetet" så kan sökarbilden skaka till snabbt. Har tidigare haft Nikon 60mm 2.8 Micro och Nikon 18-70mm DX på kameran och inte upplevt detta fenomen. Nu är min fråga till er; Ska det vara detta lilla glapp mellan huset och objektivet?
Helt normalt, tyvärr. Jag hade samma dilemma med min förra D200 och 70-200 2,8 vr. Med tyngre gluggar blir det alltid märkbara glapp, speciellt de gånger kameran är monterad på stativ, med just objektivets stativfäste. Jag har genom åren haft ett tjugotal systemkameror och glapp med tyngre objektiv får man helt enkelt leva med. Värst glapp upplevde jag med Canons FD-system, och FDn-gluggar. De gamla hederliga FD-gluggarna var det aldrig glapp på pga deras suveräna skruvbajonett.

Jag har som du ett 70-200VR med ett visst glapp i bajonetten. Dock ej ett `skramligt´ glapp utan ett spel med ganska hygglig friktion.

Inget som stör...tycker jag.

ANNONS
Götaplatsens Foto