Annons

Litet intresse för bildjournalistik

Produkter
(logga in för att koppla)

klazzze

Aktiv medlem
Det är märkligt tycker jag att intresset för bildjournalistik är så lågt här på FS. Poolen har bara 71 medlemmar och flertalet av dessa är ganska passiva. Det kan delvis bero på att poolen inte har någon värd så att det är lite aktiviteter. Men eftersom jag är en negativ typ,tror jag att det beror på att ämnets komplexitet skrämmer. Hur kan det annars komma sig att flera tusen av Fotosidans medlemmar kallar sig frilansfotografer och att nästan inga av dessa är med i den grupp som borde ligga en stor andel av dessa tämligen nära. För om inte en hel del säljer sina bilder till tidningar och liknande, vem köper dom då?
Ni som eventuellt känner er träffade, men även alla andra som har intresse av bildjournalistik, kom med i gruppen. Var inte rädd att visa okunskap, se det som en möjlighet att få inspiration, att lära mer om hur bilder används i media och om vilka krav det ställs på bilder för journalistiskt bruk.
Jag har ansökt om att få bli värd för gruppen, om det beviljas av FS-redaktioen ska jag försöka få igång lite aktiviteter. Framför allt hoppas jag på att få igång kommenterandet. Jag gör inte det här för att jag är expert på området, utan hoppas att det ska ge mig kunskap och inspiration. Dessutom har jag tid över och att syssla med det här ett tag tror jag kan bli intressant.
Just nu funderar jag på vilka kriterier man ska ha på bilderna. Det är inte helt enkelt att skapa en definition på bildjournalistik som passar i en pool där medlemmarnas förutsättningar är så olika. Här finns allt från amatörer till proffs. Såväl människor med stor kunskap om media som rena medianoviser. Hur som helst måste det nog i större eller mindre utsträckning handla om att berätta med bilder och inte bara om teknik och dokumentation.
Ni som är intresserade eller nyfikna kan väl titta in. Har ni idéer så pränta ner dom på poolens klotterplank.
Hälsar Klas B
 
Senast ändrad:
Det gläder mig

Patrik och jag anar en gnuuta ironi som jag förmodligen förtjänar.
Hälsar Klas B
 
ANNONS