Annons

Litet lågt stativ till en 70D i porträttläge?

Produkter
(logga in för att koppla)

gunlis

Aktiv medlem
Jag har provat manfretto-tripod och vanliga stativ när jag ska fota objekt nära marken. Men när jag vinklar kameran till porträttläge så tippar den alltid oavsett stativ. När kameran ska vara högre upp så är det lugnt. Men just längs marken så är min 70D för tung…?

tips på bra, små stativ som orkar hålla en 70D mottages tacksamt :)!
 

ztenlund

Aktiv medlem
Manfrotto är ett märke och inte en modell, så det säger inte så mycket. Tar jag bort mittpelaren och sätter mitt gamla 190-stativ i spagat så torde risken vara den lägsta någonsin att det skulle välta.
 

Marteric

Aktiv medlem
kika gärna på ett L-bracke. Mycket trevligt tillbehör om man fotar mycket med stativ och i porträttläge…
 

LGNLGN

Aktiv medlem
Använder ett trästativ som är tillverkat i Skövde... Bara det.
"Stabil - stativen" är mycket bra. De tillverkas efter beställning och de är mycket - stabila
 

Bessel

Aktiv medlem
Jag förstår inte frågan. Vad menar du med "tippa"? Hela stativet kan ju inte välta, om du inte skulle råka få tyngdpunkten utanför den triangel som fötterna bildar, och det är ju nästan omöjligt.
Är det ett kraftigare stativhuvud du är ute efter?
 

unoengborg

Aktiv medlem
Ett sätt att komma lågt ned med kameran är att använda stativ med vändbar stativpelare. Många stativ har levereras har dessutom ben som kan vikas ut i spagat och levereras med en extremt kort mittpelare. Nästan alla stativ från Sirui är byggda på det sättet.
 

gunlis

Aktiv medlem
Jag förstår inte frågan. Vad menar du med "tippa"? Hela stativet kan ju inte välta, om du inte skulle råka få tyngdpunkten utanför den triangel som fötterna bildar, och det är ju nästan omöjligt.
Är det ett kraftigare stativhuvud du är ute efter?
Om jag är ute i ojämn terräng och ska fota nära marken i porträttläge (på högkant) med stativ så är det svårt att hitta en stabil position med stativ och kamera. När jag vinklar kameran och fästet som det sitter i så blir det väldigt ostabilt. Men jag ska prova några av stativen som nämnts här för att se om det blir bättre :)
 
ANNONS