Annons

Liveview +Spegeln vid bildtagning

Produkter
(logga in för att koppla)

Lillek

Aktiv medlem
Hej!
En enkel fråga, varför måste spegeln fällas ner och sedan upp igen när man tar en bild i liveview? Den är ju redan uppe? trodde man kunde få kameran tystare vid liveview eftersom spegeln inte behövde röra sig, men tydligen av någon anledning måste den det?
Är det så med alla systemkameror med liveview?

Det beror på att autofokussensorn sitter i prismahuset, så spegeln fälls ner för att kameran ska kunna fokusera. På vissa Nikonkameror (D300 vet jag säkert har det) finns ett annat Liveview-läge, där spegeln är uppe hela tiden och AF sker med hjälp av kontrastavkänning - vilket inte funkar lika bra förstås.

Det beror på att autofokussensorn sitter i prismahuset, så spegeln fälls ner för att kameran ska kunna fokusera. På vissa Nikonkameror (D300 vet jag säkert har det) finns ett annat Liveview-läge, där spegeln är uppe hela tiden och AF sker med hjälp av kontrastavkänning - vilket inte funkar lika bra förstås.

D90n fokuserar enbart med kontrastavkänning i Liveview-läge, men ändå så håller den på och fula sida med spegeln, så det bör finnas nån annan anledning också. Om det nu inte är så att dom bara har klantat sig.

Precis Gustav! Det är det som är det konstiga. Jag trodde man kunde använda autofokusen som vanligt, men det fanns ju enbart kontrastfokuseringen, dock inget jag grämer mig över, då jag mest fokuserar manuellt vid liveview. Men ändå!

Ska se om jag inte slänger iväg ett mail till Nikon och frågar med.

Någon annan som tänkt på att det blir väldigt lågupplöst när man zoomar i liveview? tycker det är konstigt?

Om ljusmätaren sitter uppe vid prismat, så måste ju spegeln ner för att ljuset ska kunna mätas. Vet ej om det är så, men det skulle kunna vara en förklaring.

jag tror den ljusmäter under tiden spegeln är uppe med, då den ändrar slutartiden när man riktar den mot olika ljusa och mörka områden.
Jag trodde det hade med enkelbild eller seriebildstagning först, men det hade inte påverkan heller. Lite synd, för man skulle kunna ta tystare bilder t.ex. när man fotar bröllop osv. Någon som vet om D3/700/300 är likadana och fäller ner och upp spegeln när man ska ta en bild i LV? Den gjorde även likadant när man fotade med Camera control, så det hade ingen påverkan det heller.

Man var visst tvungen att vara medlem på Nikons hemsida för att kunna fråga frågor..

Ja tyvärr.

Tror det bara är Canon som har modeller där de är isärkopplade (om jag tolkat "silent shooting mode" rätt).

edit: Silent shooting verkar tyvärr bara innebära att kameran väntar med att spänna upp slutaren.

Samma servomotor driver både slutaren och spegeln.

I och för sig vet jag inte riktigt hur sevomotorn funkar, men man kan ju ställa in kameran så den fäller spegeln, väntar en sekund och sen tar bilden. I och med det borde det väl gå att separera spegeln och slutaren på det sättet som vi vill?
Men som sagt, har ingen aning om hur den egentligen funkar.

Ja man borde kunna låsa spegeln i uppfällt läge. Men så länge man har mekanisk slutare måste den spännas för att ta en ny bild. Vet inte hur stor del av ljudet som kommer från spegeln kontra slutaren. Men det dröjer nog inte länge innan vi har ett helt ljudlöst läge även på systemkamerorna, likt kompakterna.

Vet inte hur stor del av ljudet som kommer från spegeln kontra slutaren.

Faktiskt så är det spegeln som låter. Kör man med slutarfördröjning (eller vad det nu faktiskt heter) så hör man klart och tydligt när spegeln fälls upp och en sekund senare hör man nåt svagt svagt klickljud när slutaren rör på sig.
Men aja, det är ju ändå en del av grejen med att köra systemare, att den låter som den gör!

ANNONS
Götaplatsens Foto