Annons

Livslängd på dagens kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattias Holter

Aktiv medlem
Har en relativt ny 20D, vilket jag givetvis är väldigt glad för. Men jag funderar på en sak.. Hur länge kommer kameran att funka?
Farsans gamla trotjänare AE-1 funkar lika klockrent idag som då han köpte den för väldigt många år sen.
Detta är väl knappast nåt man kan räkna med när det gäller dagens kameror?

Det beror ju lite på hur du mäter livslängd. Mäter du i antal år eller antal exponeringar?

De flesta slösar ju mycket mer med bilder när de plåtar digitalt. Det är ju ett viktigt skäl till att man sliter ut digitalkameran fortare.

Men sen är det nog också så att dagens konsumentprodukter, med mycket plast och mycket elektronik, inte är byggda för att hålla lika länge som de gamla prylarna.

Snart dyker någon snubbe upp som svamlar något om "jag har en leica köpt på 30-talet och den går ännu"....vänta bara.

Mattias Holter skrev:
Har en relativt ny 20D, vilket jag givetvis är väldigt glad för. Men jag funderar på en sak.. Hur länge kommer kameran att funka?
Farsans gamla trotjänare AE-1 funkar lika klockrent idag som då han köpte den för väldigt många år sen.

Som all annan elektronik så håller den inte för alltid.
Man kan med fog räkna med 10år. Tar man väldigt många kort kan man få byta lite slitdelar typ slutare, AF-motor, blixtlampa osv.

Så rent funktionsmässigt kommer den nog att fungera en längre tid. Frågan är om du vill använda den om 10 år då man har en 1Gpixelkamera med 10fps som instegsmodell.

Det är inte många digitalkameror från år 2000 som snvänds idag. Då var det inte minneskort som gällde utan diskett :)

Min Pentax Spotmatic från 67 fungerar utmärkt :)

En uppskattning är att den har tagit uppåt 20 000 exponeringar.

Jag tror nog att antalet exponeringar är det som slutligen avgör livslängden. Canon F1 lovade Canon skulle hålla för långt över 100 000 exponeringar (det kommer nog någon och fyller på med rätt antal) och det gjorde de i allmänhet.

Min Canon A1, som ju har en liten dator i sej, ett underverk på sin tid, fungerar fortfarande utmärkt.

Det är nog inte plasten eller elektroniken som lämnar in och gör kameran oduglig, snarare då att kameran råkar ut för något olämpligt som fukt eller korrosiv atmosfär eller får en kraftig smäll eller helt enkelt blir sliten i den mekanik som fortfarande är nödvändig i systemkameror. När repararations och driftkostnader blir för höga kasserar man ju prylen liksom när man tycker att man förtjänar något modernare. Det gäller ju de flesta saker.

Därmed sagt att när min A1 slutar att fungera eller fungera mindre bra så är det troligen det mekaniska som är utslitet.

Re: Re: Livslängd på dagens kameror?

Dajo skrev:
Det är inte många digitalkameror från år 2000 som snvänds idag. Då var det inte minneskort som gällde utan diskett :)

Riktigt så illa är det inte. Jag har använt digitalkameror sedan 1997 och ingem av dem har lagrat bilderna på diskett.

Men i övrigt håller jag helt med om det du säger.

Livslängd på dagens kameror.....

Din 20D kommer att hålla lika länge som din fars AE-1, men du kommer att tröttna och köpa nytt! Detta därför att utvecklingen på prylar relaterade till elektronik har en utvecklingshastighet som vida överskrider vad som var aktuellt på din fars AE-1 tid.
/Jan

Ha, ha inte ens min QuickTake, den enda digitalkamera jag har kvar förutom den jag använder nu, sparade bilderna på diskett... så modern var den inte.

Digitalkameror kan leva hur länge som helst. När jag krängde iväg Aette hade hon gjort uppemot 80.000 exponeringar på ett par år. Hennes nya ägare har bränt 100.000 YTTERLIGARE på de månader han haft henne! Och jag som trodde att jag var en flitig fotograf.

Gluttsnäppor har lååångt liv.
Fota på o var lycklig!

Hitta en 20 år gammal f3 som har gått 100 000 exp..
Hitta en 35 år gammal av-1 som har gått 50 000 exp..

Det säger lite om de kra vi ställer på mekaniken/tekniken idag...

Mvh Niclas,

EDTI:

Ja, det finns visst exempel på f5 som gått över om det var en miljon exp...
:)

Man kan undra om kvalitén på bilderna påverkar livslängden? En kamera som bara får ta skitbilder, lever den lika länge? ;-)

jorgene skrev:
Nikon börjar redan få in D1x-individer som gått 1000000 exponeringar -- utan slutarbyte, kanske man skall tillägga... :)

Ja och det poängterar lite vad jag menar,, tekniken är ruggig idag,, men våra krav lika så..
naturligt Ja,, att det är så alltså.. men men ,,

Niclasfoto skrev:
Ja och det poängterar lite vad jag menar,, tekniken är ruggig idag,, men våra krav lika så..
Sant. Å andra sidan medför ju det också att man i mångt och mycket kan lägga ned snacket om "att allt var bättre förr" och att det som byggdes "förr" höll bättre än det som tillverkas idag.

Mattias Holter skrev:

Min mammas AE-1 gick kanske 50 ruller innan den gick sönder. Hennes andra AE-1 gick sönder efter ca: 20 rullar för två år sedan. Iof. så hade den då flera år på nacken, men den var välskött och varsamt hanterad.

Personligen tror jag att det handlar om tur/otur när det kommer till hur länge mekaniken i en kamera håller. Vissa 300D håller inte för 10000 bilder och andra har gått över 50000.

/jens...

jorgene skrev:
Sant. Å andra sidan medför ju det också att man i mångt och mycket kan lägga ned snacket om "att allt var bättre förr" och att det som byggdes "förr" höll bättre än det som tillverkas idag.

Ja men hur tror vi att det står till med en D20 med 80 000 exponeringar om 40 år? Hehe jag misstänker iaf att den inte lever som den skall och förväntas i samma utsträckning som en f3 i samma ålder..

MVH Niclas,

Re: Re: Livslängd på dagens kameror?

j3n5 skrev:
Min mammas AE-1 gick kanske 50 ruller innan den gick sönder. Hennes andra AE-1 gick sönder efter ca: 20 rullar för två år sedan. Iof. så hade den då flera år på nacken, men den var välskött och varsamt hanterad.
över 50000.

/jens...

Som damer och bilkörning, antar jag..
!

Re: Re: Re: Livslängd på dagens kameror?

Niclasfoto skrev:
Som damer och bilkörning, antar jag..
!

Klar att det finns tillfälligheter ute och går runt ibland oss...:)

EDIT:
Hur gammal var ae-1,an (nr2) när din mor köpte den,, knappast ny. Mycket händer med all teknik, också det som ligger i orört skick..

Niclasfoto skrev:
Ja men hur tror vi att det står till med en D20 med 80 000 exponeringar om 40 år? Hehe jag misstänker iaf att den inte lever som den skall och förväntas i samma utsträckning som en f3 i samma ålder..
Där har du ju så klart en poäng, men samtidigt har jag lite svårt för den här fascinationen för "50 år gamla kameror som fortfarande fungerar". Visst, som "fungerande museiföremål" som visar kamerahistorien, etc, etc. Men, vem skulle skryta med att "Vi har minsann en fungerande 30-årig TV därhemma. Visserligen svartvit och den tar bara emot kanal 1. Det var kvalitet det, annat än skräpet som tillverkas idag, mina barn". Tillspetsat? Javisst! Mycket tillspetsat till och med, men resonemanget kanske känns igen?

Satan vilken stor tråd detta blev då!
Näe, men det är klart att jag graderar upp mig om några år, men det hade ju varit tråkigt om dom haft en livstid på 2-3 år och sen bara stendog. Visst, det finns bra exemplar och det finns dåliga.
Men jag tror dock att dom byggde saker bättre förr, då va det gjort för att hålla betydligt längre än dagens produkter, vet inte riktigt hur det är med kameror, men många elektronik varor går sönder så fort garantin löpt ut, eftersom man ska köpa nåt nytt då. :(

Men hur är det med objektiv då? Kommer Canon kanske att byta fattning framöver?

Det är nog av samma anledning som att kameran fungerat i 50 år som det fortfarande finns intresse , En kamera med pålitlig mekanik som du vet fungerar i alla situationer . .
På en modern kamera idag kan den lägga av och visa "error 99" eller whatever . .
Det är pålitligheten som håller kvar iallafall mig att använda gammal utrustning , för det håller. Då värderades mekanisk perfektion högre än idag i den typ av ingenjörskonst , idag är det tvärtom , produkten får hålla tre år sedan skall det köpas nytt för att hålla igång konsumtionsamhället . .
Jag tycker det är ganska coolt att en Leica från 1932 går att ta svinbra bilder med , Bengt Björkbom här på FS som exempel . .
Så Jörgen , nog finns det anledningar till att använda denna utrustning .. Inte bara en fanatism över att det är gammalt .

Mvh Ale

ANNONS
Götaplatsens Foto