Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljud vid filmining

Produkter
(logga in för att koppla)

Petandsto

Aktiv medlem
Trots att jag kunnat filma med min 5d Mk II har jag egentligen aldrig gjort det förrän nu. Det fungerar ju utmärkt på alla sätt och bländar man ner blir dte korta skärpedjupet inget större problem heller men ljudet är störande. Jag förstår att man bör ha en extern mikrofon för att få et bra ljud men blev lite överraskad över att det var så mycket bakgrundsljud när jag använder den inbyggda mikrofonen. Kunde inte riktigt komma på var det kom från men det måste vara från bildstabiliseringen. Jag har aldrig upplevt att det låter alls (24-105/4L) men på filmen låter det en del. Är det så att bildstabiliseringens ljud fortpantar sig och upplevs som relativt högt på filmen?
 
Är det så att bildstabiliseringens ljud fortpantar sig och upplevs som relativt högt på filmen?

Högst troligt är det så. Om du slår av stabiliseringen borde det bli tystare. Testa vettja. Annars finns ju inga rörliga delar som ska orsaka ljud. Annat förr när videokameror spelade in på band, då snurrade ju det i huset. Bättre med minneskort nu alltså. En extern mik med snodd-upphängning monterad i blixtskon borde lösa problemet. Och i övrigt vara en långt bättre mik än den inbyggda på fler sätt än så.
 
Andra bilden uppifrån (länken nedan) visar en sådan mik jag menar. I och med att den hänger i gummisnoddar fortplantar sig inte ljudet från rörliga delar i kameran till miken. Kan även med längre miksladd användas på bom eller på annat sätt hållas närmre ljudkällan.

http://filmbasen.se/sok-stod/teknik/orebro
 
ANNONS