Annons

Ljudbearbetning?

Produkter
(logga in för att koppla)

rolnor

Ny medlem
Jag jobbar med Openshot men skulle vilja lägga in effekter på ljud i min film, t.ex. reverb eller eko etc. finns det mjukvara som klarar sådant? kostnad?
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Vilken plattform arbetare du på?
Audacity har stöd för de flesta OS samt stöd för många ljudpluggar som LV2, VST AU (Audio Unit)

Reaper är ju annars ett massivt system som många älskar.
Kostar en ytterst liten summa.
 

rolnor

Ny medlem
Windows. Jag behöver alltså bearbeta ljudet separat, det går inte att göra i filmredigeringsmjukvaran? Tack för svar.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Att lägga reverb eller eko på ett klipp kan du göra i de flesta redigeringsprogrammet för video. Jag skulle kolla på davichi resolve och deras gratisversion, där får du med farlight som du kan göra allt detta.

Kan inte exakt vilka begränsningar du har i gratis men låter som att det kan räcka.

Alternativt är Adobe audition om man hellre gillar Adobe. Går att jobba med filmer direkt där och
Lirar bra ihop med premiere.

Annars är logic branschstandard till detta
 

AWid

Aktiv medlem
Tycker också att du ska kika på Davinci Resolve. Gratisversionen är i det närmaste lika komplett som betalversionen. Den här killen har en rad filmer på youtube med tips på hur man jobbar med ljud i Davinci Resolve (som innehåller en lång rad ljudeffekter, bl a reverb och eko).
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Vill du ta steget till något nytt kan även jag rekommendera Resolve.
Ypperligt vass programsvit som är gratis eller om man känner behov för någon av funktionerna i Studioversionen så brukar en begagnad licens kosta drygt 1500,-. Och då får man även Fusion Studio på köpet.
 

SebM

Medlem
Som redan nämnd är Davinci resolve's ljudmodul väldig kraftfull redan i gratisversionen. Ända "aber" är att Davinci kräver sin dator, i alla fall under Windows. Vill man av någon anledning använda ett separat program finns t ex Protools i en gratisversion (tror 16 kanaler). Cubase följer med som en bantad version till många av Zooms ljudinspelare.
 
ANNONS