Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljuddämpning av slutarljudet på Nikon D3.

Produkter
(logga in för att koppla)
Teodorian skrev:
Annars får man väl göra sitt eget ljuddämpande "fodral" för de tillfällen man inte vill störa så mycket med ens bildtagande.
Jag kan inte låta bli att undra vad det är för tillfällen som kräver lågt slutarljud. Kameran i sig är ju så iögonfallande att det knappast kan handla om "gatufoto", och om det handlar om att inte skrämma skygga djur så fotar man väl ändå sådana på väldigt långt håll?

Tillägg: Jag såg inte den sista länken, hehe.

Han kanske vill fota i en kyrka under ett bröllop. Då är det väl skönt för besökarna om dom slipper höra "klickklick" hela tiden. Finns säkert flera situationer..

Jokes skrev:
Han kanske vill fota i en kyrka under ett bröllop. Då är det väl skönt för besökarna om dom slipper höra "klickklick" hela tiden. Finns säkert flera situationer..

Ja, just i sådana situationer känner jag mig obekväm med vetskapen om det höga slutarljudet. Andra situationer kan vara under en stillsam klassisk konsert, på ett bibliotek eller museum, när någon håller tal osv. Men det är klart om jag använder blixt kan väl det kanske vara lika
enerverande...

70 db är rätt mycket.

Det är förstås inte så kul ifall D3:an låter som ett maskingevär när man kör med 11 bilder/sek i DX-mod, som en av killarna i den sista länken ovan skrev.

Men hav tröst! Lösningar är på väg. Nikon köper som bekant bl.a. sensorer och displayer från Sony, och Sony har ju redan börjat producera grejer som klarar att ta inte bara 11 utan 60, 300 och t.o.m. 1.200 bilder/sek, ljudlöst (om man vill).

För egen del är jag helt övertygad om att Sonys beslut att ge sig in på DSLR-marknaden kommer att göra det mycket spännande att vara fotograf i framtiden. Av de produkter som de redan visat kan man ju dra slutsatsen att det snart kommer att vara möjligt att göra saker som överhuvudtaget aldrig har varit möjligt att göra tidigare. Som när man önskar kunna resa tillbaka i tiden för att ta den bild man missade! Eller att sätta punkt för den nuvarande hetsiga diskussionen om ifall optisk bildstabilisering kan vara något steg effektivare eller ej vid långa brännvidder jämfört med sensorstabilisering, genom att göra på ett helt annat sätt och vinna kanske 10-15 stegs stabilisering istället för bara 3-5.

Givetvis förutsatt att Sony är kreativa nog att se de möjligheter som deras egna produkter har kapacitet att åstadkomma. Vilket de säkert gör - Sony är ju ett av de mest innovativa "multisarna" därute överhuvudtaget (långt mer innovativa än något av kameraföretagen). Och skulle de mot förmodan inte komma på några för oss fotografer önskvärda idéer på egen hand, så får man väl i så fall tipsa dem...

F.ö. kan det ju också ligga till på det motsatta viset - det kan vara så att Minolta-teamet (som Sony övertog) först har talat om för Sonys elektronikingenjörer vad det är de skulle vilja ha (som t.ex. det jag nämnt ovan och säkerligen mycket mera därtill), och att de produkter jag läst om och som gav mig dessa idéer helt enkelt är framtagna just för att förverkliga dessa idéer! Så att det alltså var den andra vägen runt - det var uppkomsten av dessa idéer som var anledningen till att de började utveckla dessa produkter.

ANNONS
Götaplatsens Foto