Annons

Ljusa "sidor" vid scanning

Produkter
(logga in för att koppla)

martin_gr3

Aktiv medlem
Jag fotar Tri-x, framkallar själv och scannar negen med en Nikon Coolscan V ED och originalprogramvaran till den. På nästan samtliga bilder, mer eller mindre, får jag över- och underdelen av bilden (långsidorna) mycket eller lite ljusare än övriga bilden, som ett ljust stråk. Detta är mycket irriterande och jag vet inte vad det kan bero på.

Tänkte först att det hade med framkallningen att göra, att kemin inte kommit till riktigt ovanpå filmen, men detta syns ju både uppe och nere och likadant på båda rullar (framkallar två åt gången i kindermandosa). Jag kan inte se någon tydlig effekt på negativen, fast det är svårt att avgöra.

Är det scannern som inte kan exponera långsidorna ordentligt?

Ett annat stort problem är har med kantskärpa att göra, men inte som när man pratar objektiv, utan snarare "kornskärpa". Kornen är helt enkelt inte skarpa ut mot sidorna. Ibland är det rent suddigt, fast i mitten ser det alltid bra ut - skarpt korn.

Vad kan allt detta ha med att göra? Någon annan som har eller har haft liknande problem?

Färgneg visar inte alls samma effekter.

Mycket tacksam för hjälp!

/Martin
 
Det låter som om du har problem med planhållningen, Nikonskannrarna är tyvärr lite känsliga då för detta då de använder optik med väldigt kort skärpedjup. Försök att justera skärpan manuellt (jag vet inte riktigt vilka möjligheter du har på just din skanner), så att hela bildytan hamnar inom skärpedjupet.

Hade det varit dia du skannade hade jag sedan direkt sagt att du använder för tjocka diaramar, då brukar reflexer från ramen ge mörka kanter. Men med lösa negativ vet jag inte riktigt vad som kan gå fel, du har inte vänt filmhållaren upp och ned eller något sådant enkelt?

/Daniel
 
Daniel: Nej, jag använder inte filmhållare - kör endast in neggen.

Jag tror att jag kan justera skärpan manuellt. Ska prova mig fram lite där. Tack!

Vad gäller problemet med ljusa långsidor så lutar det just nu åt att det har med framkallningen att göra. Men hur fan kan det bli så?!
 
martin_gr3 skrev:
Daniel: Nej, jag använder inte filmhållare - kör endast in neggen.
Följer det inte med en filmhållare för lösfilm också? Testa i så fall med att använda denna, då den hjälper till med planhållningen.

/Daniel
 
ANNONS