Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljuskälla förstoringsapparat

Produkter
(logga in för att koppla)

penil

Medlem
Det börjar närma sig en uppstart av ett mörkrum i källaren efter 25 års dvala!
Lampan (150W) till min Durst A600 fungerar inte längre. Innan jag införskaffar en ny, finns det någon modernare, energisnålare variant av belysning att använda idag?
 

hampusm

Aktiv medlem
Nej, jag har inte sett några. Lampan i förstoringsapparaten är ju inte tänd så mycket att det gör någon större skillnad.

Däremot finns det LED-baserad mörkrumsbelysning som är riktigt bra.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det börjar närma sig en uppstart av ett mörkrum i källaren efter 25 års dvala!
Lampan (150W) till min Durst A600 fungerar inte längre. Innan jag införskaffar en ny, finns det någon modernare, energisnålare variant av belysning att använda idag?
Det är inte värt det.
Tittar du på en film på TV så motsvarar väl det ett helt år i mörkrummet.
Möjligtvis att du slipper värmeproblem och fläktar.
 

hampusm

Aktiv medlem
Varför? Själv slutade jag jobba i mörkrummet på 70 talet.
Det går att få det att funka, men det krävs en massa experimenterande. LED har ett annat ljusspektra, så man behöver hitta en LED som ger bra resultat (och helst motsvarande resultat som en riktig lampa), oavsett vilka papper och kontrastfilter man använder. Papperna man slösar bort under tiden kommer kosta mer än den extra elen.

Men andra har gjort det:https://www.photrio.com/forum/threads/using-led-bulbs-in-an-enlarger-great.148255/?amp=1
 

penil

Medlem
Tack för svar!
Det var inte energiförbrukningen jag tänkte på, har man råd att köpa film klarar man nog elräkningen också!
Mer möjligheten att använda olika fägtemperaturer istället för filter. Fast det är kanske en för liten kundkrets för att göra kommersiellt!
 

jag&bilden

Aktiv medlem
En del kör LED-paneler för filmindustrin eller speciallampor där båda är gjorde för helt flimmerfri användning och extremt högt CRI med perfekt balanserat spektrum.

Här finns lite idéer.


Newsshooter har många tester och analyser av belysning men bläddra igenom till de mindre billigare modellerna.
 

penil

Medlem
Jag letar efter en apparat med färghuvud som kan ta från 35 upp till 6x9. Inte helt gratis skulle jag säga, blir till att köpa en ny lampa för 199kr!
 
ANNONS