Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljuskännslighet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lincon888

Avslutat medlemskap
Jag har precis köpt ett Nikon 50 1.8D nytt till min D80. Jag har kitobjektivet Nikon 18-135.
Jag har läst att många använder 50 1.8 när det blir mörkare i tex en lokal. Blev tipsad att det skulle funka bra om man ville fota tex ett scen framträdande på en nattklubb.

MEN: hur funkar det? Jag har gjort en egen liten test. Först använde jag mitt 18-135 som inte är lika ljusstarkt på:
brännvid 50mm
Bländare 5
Slutare 60
ISO 400.
Sen fota jag samma föremål igen med 50 1.8 objektivet också med:
Bländare 5
Slutare 60
ISO 400
Men resultaten blev precis lika ljusa?
Jag trodde att 50 1.8 objektivet klarade av att fota i mörkare förhållanden? Eller är det bara när man kryper neråt bländare 1.8 som det gäller?

Självklart blev bilderna lika ljusa eftersom du använde samma bländare, ISO och slutartid. Dessutom är det väl inte ljusheten du är ute efter i bilden, utan möjligheten att inte använda så höga ISO eller lång tid? Prova f/1,8 så ska du få se.

Tips: läs manualen.

Det är när det blir mörkt som du kan använda ditt nya 50mm/1,8 där du kanske inte får någon bild alls med ditt gamla objektiv. Du kan fotografera i samma ljus med myckst kortare slutartid = mindre suddigt.

Maxieboy skrev:
Det är när det blir mörkt som du kan använda ditt nya 50mm/1,8 där du kanske inte får någon bild alls med ditt gamla objektiv. Du kan fotografera i samma ljus med myckst kortare slutartid = mindre suddigt.

Menar du att jag kan gå under slutare 60 på fri hand eller att jag kan gå ner till bländare 1.8 för att i sin tur kunna ha kortare slutartid?

Lincon888 skrev:
Menar du att jag kan gå under slutare 60 på fri hand eller att jag kan gå ner till bländare 1.8 för att i sin tur kunna ha kortare slutartid?
Om du öppnar bländaren så får sensorn mer ljus, och du kan använda kortare slutartid. Använder du inte redan något av de halvautomatiska lägena (S,A) så prova det. Då förstår du raskt hur det funkar. F/1,8 släpper in mer än 4 gånger mer ljus än f/5.

ANNONS
Götaplatsens Foto