Annons

Ljuskänsligt objektiv??? Akut =)

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad menar du? Ljusstyrkan då eller kvaliteten?
Brännvidden har du ju redan på ditt andra objektiv.

Ljusstyrkan är det enda jag kan uttala mig om: Nej, man märker inte så stor skillnad. Det är ju bara ett steg i skillnad (eller är det 1 1/3?).

Men jämför man bara brännvidderna så är naturligtvis 24-70 mycket mångsidigare.

Vad menar du? Ljusstyrkan då eller kvaliteten?
Brännvidden har du ju redan på ditt andra objektiv.

Ljusstyrkan är det enda jag kan uttala mig om: Nej, man märker inte så stor skillnad. Det är ju bara ett steg i skillnad (eller är det 1 1/3?).

Men jämför man bara brännvidderna så är naturligtvis 24-70 mycket mångsidigare.

det var mer ljusstyrkan jag ville veta, tack för ditt svar =)

Jag tycker att det låter som om Nikon 50/1.8 plus Sigma 20/1.8 skulle kunna vara ett alternativ, om du nu vill gå upp rejält i ljusstyrka.

Har du helt räknat bort stativ och lite längre tider?

Per.

Jag tycker att det låter som om Nikon 50/1.8 plus Sigma 20/1.8 skulle kunna vara ett alternativ, om du nu vill gå upp rejält i ljusstyrka.

Har du helt räknat bort stativ och lite längre tider?

Per.

tack för tipset, nej räknat bort har jag väll inte, men skulle vara skönt och bekvämt om man slapp bära omkring på stativ och så =)

Skillnaden i ljusmängd mellan 18-70 @ 50mm (max bländare) och ett 50/1.8. Samma ljus och samma slutartid naturligtvis.

Det är ganska mycket - tycker jag iaf.

Bilagor

• 50 Light gathering comparison.jpg
    50 Light gathering comparison.jpg
    65.7 KB · Visningar: 279
Det objektivet (Sigma 50/1.4) ska vara ett väldigt trevligt objektiv, fråga Makten.
Med det objektivet tjänar du 2 1/3 exponeringssteg, jämfört med 18-70/3.5-4.5. Det betyder att om du med zoomen får en slutartid på 1/30, så får du 1/160 med Sigman.

va bra =) blir nog ett sådant köp =)

Här är en bild, betydligt mindre skillnad mellan 1.8-2.8 än 1.8-4.5

Bilagor

• 18-28.jpg
    18-28.jpg
    99 KB · Visningar: 490
Sen har du fått de tekniska termerna om bakfoten. Objektiv är inte ljuskänsliga, utan ljusstarka. Objektivet är ju i sig inte känsligt för ljus, nämligen. Sensorn däremot, är det.

/Begreppspolisen

Skönt att se att det inte bara är grammatikpolisen som är på hugget.

Nu till ämnet, min rekommendation för normalzoom, Tamron 28-75/2.8. Har den själv, är i stort sett nöjd med den, skarp och fin och kostar inte 15.200:-. Sigma har nått liknande men den kan jag inte uttala mig om då jag inte provat den.
Fast optik, 85/1.8 eller 85/1.4, bägge två bra gluggar, är själv inte jätteförtjust i just 85mm på fullformat men det kan vara att jag inte vant mig. Rent optiskt så är den kanon och ger fin skärpa och en snygg bakgrundsoskärpa, bokeh som de lärde vill kalla det. Annars tycker jag 50mm är trevligt och billigt, kanske till och med en 1.4, lite dyrare. Men allt beror ju på vad du ska ha det till.

/Fredrik

ANNONS
Götaplatsens Foto