Annons

Ljusmätare Minolta Autometer 5F?

Produkter
(logga in för att koppla)
Min pappa har precis köpt en sådan. Jag har själv föregångaren.

Båda modellerna är riktigt bra och lätta att använda. Fördelen med V F är att den kan mäta det befiontliga ljuset och blixtljuset samtidigt och visa på skillnaden. Det kan inte IV F.

froderberg skrev:
Min pappa har precis köpt en sådan. Jag har själv föregångaren.

Båda modellerna är riktigt bra och lätta att använda. Fördelen med V F är att den kan mäta det befiontliga ljuset och blixtljuset samtidigt och visa på skillnaden. Det kan inte IV F.

Tack för ditt snabba svar Magnus :)
Jag är en novis på ljusmätare.. undrar lite på fördelen med att man kan mäta befintliga ljuset och blixtljuset samtidigt?
Kanske en dum fråga.. men frågar man inte får man ju inget svar :)

/micke

Fördelen är när man använder blixtar med fast styrka (oftast studioblixtar) och ska balansera det befintliga ljuset med blixtljuset. Man vill kanske att det befintliga ljuset ska ligga ett steg under blixtljuset.

Givetvis kan man mäta två gånger med en vanlig blixtljusmätare och på så sätt se skillnaden. Men det är ju inte lika bekvämt.

En annan fördel med båda minoltamätarna är förutom att de är mycket logiska och lätta att använda så finns det en del bra tillbehör till dem. T ex spotmätningstillsats.

/magnus

www.froderberg.com

Jag köpte min 5F för ett par månader sedan och har inte stött på några som helst problem. Hur den fungerar med studioblixtar vet jag inte, men med befintligt- och vanligt blixtljus är den än så länge perfekt. Köpvärd, tycker jag.
/Linus

ANNONS
Götaplatsens Foto