Annons

Ljusmätarrekommendationer?

Produkter
(logga in för att koppla)

Incarlight

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa en ljusmätare, och eftersom jag mest av allt vill ha spotmätning har jag sneglat lite grann på Minoltas Flashmeter 6. Men jag undrar om det finns någon liknande/bättre mätare till samma/bättre pris.

Hos B&H finns det en Polaris som kostar 130 "dållasch" mindre, men har 5 graders mätvinkel mot Minoltans 1 grad. Är Minoltans mindre mätvinkel värd det högre priset? Är det någon som har nånting att säga om Polaris? (har aldrig hört talas om Polaris tidigare)

Har du ingen spotmätare i din kamera? Lär dig använda din mätare i kameran så behöver du ingen separat. En separat lös tar inte hänsyn till filterfaktorer och svinn med teleförlängare och annat. En lös blixtljusmätare är mera användbar.

Jag har en Minolta spotmeter F och tycker att den funkar superbra. Lätt att använda och bra funktioner.

Den mäter dessutom blixtljus också, vilket är mycket användbart.

Flashmeter 6 och Sekonic 608/558 är multifunktionsmätare som har allt man kan tänkas behöva. Köper du någon av dem lär du knappast behöva fundera på ljusmätarköp fler gånger.

Polarisen hittar jag inte på B&H.

Fläsk-Tarzan skrev:
Har du ingen spotmätare i din kamera? Lär dig använda din mätare i kameran så behöver du ingen separat. En separat lös tar inte hänsyn till filterfaktorer och svinn med teleförlängare och annat. En lös blixtljusmätare är mera användbar.

Om jag hade haft spotmätning i kameran hade jag aldrig funderat på att skaffa en separat mätare. Och tack för tipset om filter och teleförlängare, men riktigt så dålig på matte är jag inte att jag inte kan kompensera för det :)

Jag har Sekonik-L558 och den har verkligen allt (utom möjligheten att zooma ut till 4 grader som 608 har, som emellertid är lite ljussvagare). Köpte den från BHphoto och fick således humanare priser än i sverige trots tull och moms.

Funderar du på Minoltan tycker jag du ska ta Sekonik-L558 i beaktan också.

En mätare som bar går ner till 4-5 grader är ingen spotmätare värd namnet IMO. 1-grad eller mindre är just tjusningen med spotmätare. Naturligtvis är det dock så i regel att ju mindre mätområde desto sämre lågljusegenskaper.

Senast ändrad:
Jag har en Pentax spotmeter. Du kan läsa åsikter om den här: http://photosig.pcphotoreview.com/mfr/pentax/light-meters/PRD_84280_3115crx.aspx
Ta' inte alltför allvarligt på vad som står om att det inte går att använda den så framgångsrikt för färgfotomätning, det ligger en viss sanning i det men det är om den är kalibrerad av ett företag (Zone VI studios) för B/W-foto. Personligen fotograferar jag 90-95% i B/W men bara man vet hur kalibreringen är gjord (= vad det innebär)så funkar den utmärkt för färg också.
Pentax Digital Spotmeter är makalöst exakt i sin mätning, långt bättre än andra mätare jag haft (Seiconic, Zeiss, Weston,Gossen, Minolta m. fl.)
Den är kanske inte alltid så lättanvänd eftersom den t.ex bara har ett mätområde -ISO 100 men så är de flesta spotmätare, det finns dock en ring med mätvärden så att man kan få en "lathund för konvertering av värdena men det går fortare att göra konverteringen i huvudet om det inte är allför udda ISO-värden man använder.
Om den prismässigt är billigare än den Minoltamätare du funderar på vet jag inte.
Inklusive kalibrering för B/W kostar den väl idag runt 6-7 kkr.
Us

Senast ändrad:
Incarlight skrev:
Om jag hade haft spotmätning i kameran hade jag aldrig funderat på att skaffa en separat mätare
Det där med extern mätare eller ej är ju en fråga om hur man fotograferar. Fotograferar man mestadels på frihand är ju spotmätare i kameran användbart. Men med kameran på stativ är det ett himla meck att behöva lösgöra kulleden och förstöra sin noggrant injusterade komposition för att mäta ljuset. Där har den lösa mätaren en stor fördel.

Jag nyttjar en Pentax digital spotmätare, enkel, robust och tillförlitlig. För enklare behov har jag införskaffat en Voigtländer VC II (ingen spotmätning) som är liten och lätt, samt snabb att använda.

Ulf:

Jag vill inte klaga på något sätt utan är bara nyfiken: Men när är det man har nytta av att mätaren är mer exakt än de andra du har testat? För svartvitt kan det väl knappast spela någon roll -- eller?

I min värld är en mätare som klarar av att exponera diafilm bra tillräckligt bra för allt annat också.

Senast ändrad:
Jag köpte en begagnad Pentax Digital Spotmeter i butik för 2400 kr.

Jag tycker det är smidigt att den visar uppmätt EV inne i sökaren. Då kan jag enkelt söka av motivet för att få reda på dynamiken. Sen väljer jag vilken nivå som jag ska exponera efter och väljer tid och bländare på skalorna på mätarens objektiv.

/Erik

arvro395 skrev:
Ulf:

Jag vill inte klaga på något sätt utan är bara nyfiken: Men när är det man har nytta av att mätaren är mer exakt än de andra du har testat? För svartvitt kan det väl knappast spela någon roll -- eller?
..........
Det har den nyttan att jag litar på Pentaxmätaren mer än andra mätare som vid upprepade mätningar av exakt samma motiv (fruktansvärt trista motiv förvisso, en gråskiva, ett stycke svart sammet, en 60-wattslampa bakom opalglas och en bunt vita pappersark, samtliga "motiv" - utom opalglaset - belysta av en 250W projektor) ger varierande resultat gång på gång. Sämst var Seiconic-mätaren, slog på mer än 1 steg - åt båda håll! Näst bäst var Minolta tätt följd av Gossen (Lunasix).
Men bara pentaxmätaren hade exakt samma resultat varje gång.
Us

Och som med allt annat så kan man fynda på ebay. Köpte nyligen en Minolta spotmeter M (som F men utan blixtljusmätning) för $79. Spotmeter F och Pentax digital spotmeter säljs i regel för under $200.
Är mycket nöjd med minoltan som uppfyller mina krav på mätnoggrannhet.

Sonnaren skrev:
Sämst var Seiconic-mätaren, slog på mer än 1 steg - åt båda håll! Näst bäst var Minolta tätt följd av Gossen (Lunasix).
Men bara pentaxmätaren hade exakt samma resultat varje gång.
Us

Ok, jag förstår hur du resonerar. Ja, 1 steg fel låter inget vidare.

David:
$79 för Minoltan låter verkligen billigt. Grattis!

Sonnaren skrev:
Sämst var Seiconic-mätaren, slog på mer än 1 steg - åt båda håll!
Us

Seiconic är det ett sepparat märke eller är det Sekonic du syftar på?

Hursom så är det inga problem med min Sekonic-mätare där spotmätaren (iallafall för befintligt ljus) är konsekvent ner till +/- 1/10 steg (notera att variationerna hos ett exponeringssystem (bländare-slutare, bländare-blixt) ofta ligger runt 1/3 steg. Misstänker att ZonVI modifieringen med filter som kompenserar för spectralgången hos svartvit film är på gränsen till försumbar mot andra filkällor också.

Däremot är det allmänt känt att Sekonic kallibrerar sina mätare lite annorlunda för reflekterad mätning än andra tillverkare (K-faktor 12.5 om jag inte missminner mig). Infallande mätning är dock standardiserad och modernare Sekonic kan enkelt kalibreras enligt egna önskemål. Jag har kalibrerat min så att infallande mätningen överensstämmer med reflekterad mätning mot ett 18% gråkort (med nollställd kalibreringsjusterng så motsvarar medelmotivet 12.5% tror jag, det var)

När jag köpte min mätare var jag ute efter en spotmätare men kom fram till att dedikerade spotmätare i regel var dyrare utan att för den skull ge bättre mätnogranhet eller bättre mätomfång än kombinationsmätare, såsom Sekonik L558 och Minolta Flashmeter VI. Dock vet jag att Pentax spotmätare är riktiga klassiker och kanske rejälare och tåligare än kombimätarna.

Jaså. Tyvärr hade jag glömt stavningen på mätaren - möjligtvis förträngt det. Möjligt att du fått tag på ett fungerande exemplar, jag fick det inte. De har väl en ojämn produktion då.
Us

Jag skaffade min mätare innan Sekonic släppte sin L-558 och landade därför på L-608, skulle jag köpt en idag skulle jag sparat några kronor och valt L-558 istället. Om du har råd att pynta för någon av dessa så tror jag inte du blir missnöjd med någon av dem, men varning för att de inte är särskilt billiga. L-608 verkar fasas ut ur sortimentet men kan nog hittas begagnat.

Det finns även en äldre modell, L-508, men den skulle jag själv undvika då den saknar visning av mätvärden i sökaren om man använder spot. Man måste ta den från ögat och kolla på displayen på sidan för att läsa av mätvärdena, något som förtar lite av vitsen med spotmätaren IMHO.

Rörande mätare som visar fel så tror jag säkert det finns måndagsexemplar och felkalibrerade. Men de tre mätare Sekonicmätare jag fingrat (L-308BII, L-608 & L-558) på har alla fungerat mycket bra och alla väldigt lättanvända.

ANNONS
Götaplatsens Foto