Annons

Ljusmätmetoder på Canon 10d

Produkter
(logga in för att koppla)

jespereriksson

Avslutat medlemskap
Hej! Har precis köpt en 10d och undrar lite över ljusmätmetoderna.

Tre olika finns: Evaluerande ljusmätning, utsnittsmätning och centrumviktat genomsnitt.

Vad är skillnaden mellan dem? Vilka är fördelarna/nackdelarna hos de? När ska man använda vilken?

Tack på förhand!
/Jesper Eriksson

Det mesta står rätt utföligt i manualen om den är i stil med den till min 20D. Finns även en del bra skisser om hur stora områdena är, etc.

Men kort sagt, evaluerade mätning är helt ok på de flesta motiv, kan luras av motljus och andra knepiga situationer. Mäter hela bilden och bestämmer därefter exponeringern efter ett antal algoritmer och lagrade hypotetiska situationer.

Centrumvägd mätning tar mer hänsyn till mitten av bilden och är avhängig av den gamla mätningen som funnits i kameran i många år.

Utsnittsmätning mäter vara 9% av bilden och kan fås att mäta kring den valda fokuspunkten, kan vara bra om det är väldigt viktigt att ditt motiv du fokuserar på måste vara korrekt exponerat. Men då tar den bara fasta på det som är inom de 9% som du siktar på.

Evaluerande: Mäter ljuset i 35 olika zoner över hela bildytan (utom en liten tunn ram längst ut)

Utsnittsmätning: Mäter ljuset i mitten av sökaren (ca 9%), kan om jag inte missminner mig, kopplas till aktiv fokuspunkt. Så att den mäter 9% runt vald fokuspunkt.

Centrumvägd genomsnitt: Den "gamla" typen av mätning, mäter över hela ytan, men med vikt på mitten.

Den evaluerande fungerar bra till det mesta.
Utsnittsmätning är mer när du har stora kontraster i bilden och själv vill angöra vad som ska vara korrekt exponerat. Kan innebära stora variationer i exponeringen.

Centrumvägd Genomsnitt, fungerar ungefär som evaluerande, men inte lika "smart". Som sagt, en gammal kvarleva som även den funkar, men jag tror inte många använder den.

Edit:

Grrr.. måste skriva snabbare ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto