Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ljusstark 18-200 objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, tyvärr inte.

Det är förmodligen omöjligt att göra ett sådant objektiv & om någon skulle lyckas så skulle det förmodligen kosta en förmögenhet & vara bautastort samt förmodligen ändå inte vara optisk lika bra som två objektiv som täcker samma omfång...

//Larsa

Jag var inne på att köpa ett TAMRON AF DI II 18-200 A14 3,5-6,3 men har ändrat mig skall istället köpa 3 objektiv till min D7D
TAMRON SP AF 17-35/2.8-4 DI
TAMRON SP AF 28-75/2.8 XR DI
SIGMA 70-200/2.8 EX APO
Det blir mycket dyrare men hoppas att jag tängt rätt i mitt val av objektiv

Jisses, vilken drömarsenal av gluggar... har du räknat ut priset :)

Skämt åsido, jag funderar på exakt samma gluggar, letar just nu bäst priser..

ulricahdesign skrev:
Jisses, vilken drömarsenal av gluggar... har du räknat ut priset :)

Skämt åsido, jag funderar på exakt samma gluggar, letar just nu bäst priser..

Japp 19000 ca på dustin men skall kolla ityskland skall dit med jobbet om ca 3 veckor då kanske man kan köpa 1 eller ettpar av dom där

Fick det till 16867 kr på Cyberphoto om jag inte ser fel :)

Meddela gääärna priserna här när du kommer hem från Tyskland.. så kanske man kan övertala någon att handla åt mig om det är stor skillnad!

Odden skrev:
Jag var inne på att köpa ett TAMRON AF DI II 18-200 A14 3,5-6,3 men har ändrat mig skall istället köpa 3 objektiv till min D7D
TAMRON SP AF 17-35/2.8-4 DI
TAMRON SP AF 28-75/2.8 XR DI
SIGMA 70-200/2.8 EX APO
Det blir mycket dyrare men hoppas att jag tängt rätt i mitt val av objektiv

räcker det inte med dom här

Sigma EX 70-200/2,8
Sigma EX 18-50/2,8

Så här såg min inköpslista ut när jag uppgraderade mina linser.

Sigma EX 17-35mm 2,8-4 (Bätrre optiska egenskaper och byggkvalité än Tamron)

Tamron Af SP28-75/2,8 DI IF XR (Mycket bra glugg och den är superskarp)

Sigma EX 100-300mm f/4 (Den var klart mycket skarpare än än Sigma 70-200 2,8. Glappet mellan 75mm och 100mm är inte mer än drygt metern så det kan man stå ut med och med AS i huset så klarar jag mig på 4 isf 2,8. Men ska man plåta snabba sporter under misserabla ljusförhållanden så kanske ett 2,8 är att föredra men det är inte alltid det hjälper heller.)

Summa: 17748 kr

mvh/Ove

Ja, Harrys drömarsenal lätt ju onekligen rätt trevlig. Ska också köpa nåt fler objektiv i höst och funderar på något av följande:
- Canon EF-S 17-85 f4-5,6 IS (inte nån vidare ljusstyrka m ibland skönt att slippa byta objektiv hela tiden också)
- Canon EF-S 10-22 mm (har testat, mkt trevligt kanske inte så allround dock)
- Sigma 30 EX 1.4 är jag också lite sugen på. Kan vara kul att fota utan blixt inomhus också.

Är lite allmänt skeptisk till piratobjektiv och vill helst ha nåt praktiskt (brännvidsomfång), smidigt i storlek, gärna ljusstarkt, och inte sååå dyrt. Har nog exakt samma önskan som alla andra säkert.

Ska ta en titt på JOhnnys förslag jag också... :)
Till vilket hus ska du ha dem?

Är alla bara ute efter piratobjektiv som Sigma och Tamron , Tokina.Cosina och allt vad de heter? Har man en dyr fin kamera kan man väl köpa sig orginaloptik. Man sätter ju inte på regumerade däck på en BMW M3 eller liknande!

Fläsk-Tarzan skrev:
Är alla bara ute efter piratobjektiv som Sigma och Tamron , Tokina.Cosina och allt vad de heter? Har man en dyr fin kamera kan man väl köpa sig orginaloptik. Man sätter ju inte på regumerade däck på en BMW M3 eller liknande!

Inte skall man väl betrakta Sigma mfl objektivtillverkare som regummeringar.
Med samma sätt att jämföra borde ju pirelli- och michelindäck också vara skit då!

Fläsk-Tarzan skrev:

Jag kommer att fortsätta att köpa det bästa jag kan få för den peng jag har råd att satsa. Så länge 'pirat-märkena' säljer objektiv som är billigare och bättre än motsvarande orginal så bryr jag mig inte om vad det står på etiketten.

I fallet Sigma 18-50/2,8 är det ju dessutom så att det knappast finns några alternativ om man vill ha orginaloptik (undantaget om man fotar Nikon och har 15000 kronor till övers)

Hur dåligt är Tamrons 18-200? skulle jag lägga vantarna på ett DSLR-hus så känns det som ett objektiv som jag skulle vilja ha på ofta. Täcker in allt som Aette täcker utan att man behöver skifta optik. Alla e ju rädda för skräp i sina sensorer.

Med tanke på bildstabiliseringen bör ljusstyrkan inte vara nåt jätteproblem heller. Dessutom tilltalar storlek o vikt mej...

/kg, som klurar o funderar

Och frågan är hur Tamron står sig mot KM. Orginalet kostar 1300:- mer på cyberphoto och det är ganska så stor skillnad för att (antagligen) ha samma värden. Kan det verkligen bara vara priset för KM-etiketten?

HDFS) (KGS skrev:
Hur dåligt är Tamrons 18-200? skulle jag lägga vantarna på ett DSLR-hus så känns det som ett objektiv som jag skulle vilja ha på ofta. Täcker in allt som Aette täcker utan att man behöver skifta optik. Alla e ju rädda för skräp i sina sensorer.

Med tanke på bildstabiliseringen bör ljusstyrkan inte vara nåt jätteproblem heller. Dessutom tilltalar storlek o vikt mej...

/kg, som klurar o funderar

det finns INGA dåliga objektiv
man får vad man betalar

har sett många bilder tagna med 18-200
kan säga att objektivet är värt pengarna

Grimmer skrev:
Och frågan är hur Tamron står sig mot KM. Orginalet kostar 1300:- mer på cyberphoto och det är ganska så stor skillnad för att (antagligen) ha samma värden. Kan det verkligen bara vara priset för KM-etiketten?

Originalet är Tamron. Dom bygger några objektiv åt KM som dom sätter KM:s namn på.

Enligt tidningen Foto så ska KM 28-75 2.8 vara lite mer påkostat i materialval & ha en bättre känsla än Tamrons variant. De optiska egenskaperna är lika.

Har själv bara testat KM:s variant.

För övrigt så köper även jag det bästa för rimliga summor, vad det står på objektivet bryr jag mig inte i. Med tanke på att flera "pirater" piskat skiten ur flera originalobjektiv i tester så tror jag att vissa får tänka om.

//Larsa

Senast ändrad:
De stora märkena som Nikon och Canon har ju budgetvarianter på sina objektiv för att kunna erbjuda en orginaloptik i stället för en pirat.
Att en del pirater är bättre än dessa är ingen överaskning och i det avseendet behöver de inte tänka om. De tänker desto mer när de gör sina "fullprisobjektiv" som inte är så priskänsliga. De som vill ha bästa kvalitet köper ju dessa i alla fall. Skillnaden ligger närmast i den mekaniska delen och uppbyggnaden av objektiven och så klart har de en mycket jämnare kvalitet rent optisk oxå. En del billiga budgetvarianter kan vara mycket bra och även mycket dåliga. Piraterna har samma problem då de försöker göra en billig prisprässad produkt så bra som möjligt.

ANNONS
Götaplatsens Foto