Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljusstark prime till 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Hej,

Jag har nu kommit så långt med min utrustning att jag har högkvalitativa zoomar till det jag behöver. Nästa steg jag funderar på är en ännu ljusstarkare glugg med fast brännvidd. Har EF 85 1,8 samt 50 1,4 och 50 1,8 i tankarna och är nog mest sugen på 85:an.
Det jag tänkt använda det till är blixtlösa bilder inomhus och då ibland fester där band framträder. Vill också använda det i mitt hockeyfotande ibland för att komma ner ett snäpp i ISO och få en skarp bild på en enstaka spelare, använder annars 70-200 2,8 till hockey. Självklart har jag tänkt att det ska fungera till porträttbilder också men det är inte vad jag primärt köper det för om jag köper det.

Frågor således...
Ibland läser jag att gluggen är skarp om man bländar ner den något steg, är det så? Jag har redan skarp optik vid 85 mm och 2,8 och är den inte skarp vid 1,8 så är den tämligen värdelös för mig.
Jag saknar erfarenhet av gluggar snabbare än 2,8. Hur stor skillnad gör 1,8 mot 2,8 i praktiken, kommer man ner ett snäpp i ISO med bibehållen slutartid?

ja, det är väl ett helt steg mellan 1,8 och 2,8. Så det torde ju innebära ett steg i antingen ISO, bländare eller slutartid..

Jag själv kikar nyfiket på 85 1,8.. kan dock inte motivera köpet då jag vill ha så få prylar som möjligt..

MVH Niclas,

BugEyes skrev:
Hur stor skillnad gör 1,8 mot 2,8 i praktiken, kommer man ner ett snäpp i ISO med bibehållen slutartid?

Det skiljer 1 1/3 steg mellan 1.8 och 2.8, så du kan ändra ISO ett helt steg och ändå få något kortare slutartid.

EDIT: Jag började skriva mitt svar, men fastnade sedan i telefon innan jag var klar. Blev nu bara upprepning av vad Niclas skrev - sorry!

Tack för dom svaren, jag har inte riktigt snappat var bländarstegen ligger under 2,8 så det var bra att ni hjälpte mig. Då återstår bara att få veta om den är skarp vid 1,8 eller inte.

Skulle tro att den är skarpare på 1,8 än en BRa zoom presterar på 2,8. Men det är mitt antagande.

Dessutom kortare skärpedjup, vilket ger ökad upplevelse av att skärpan är hög.

Mvh Niclas,

Min uppfattning är att 85/1,8 är skarp från början.. man måste dock sikta med skärpan riktigt, då skärpedjupet inte är det största då.. Denna bild är tagen med den med full öppning.... ett objektiv klart värt pengarna tycker jag. fast min nya favorit är EF 24-70/2,8L pga flexibiliteten. 85an är klart mindre och smidigare.

BugEyes skrev:
...jag har inte riktigt snappat var bländarstegen ligger under 2,8...

De hela bländarstegen är 2.8, 2.0, 1.4 och 1.0. Faktorn mellan varje helt bländarsteg är ca 1.4 (eller mer exakt kvadratroten ur 2). Halv- och tredjedelssteg är normalt de intuitiva stegen däremellan, men vid riktigt stora bländare mellan 1.4 och 1.0 blir avrundningsfelen lite förvirrande (åtminstone för mig). Jeppe redde ut det åt mig vid något tillfälle och jag lärde mig då att Canon betecknar tredjedelsstegen 1.1 och 1.2 (och inte 1.3).

Hej Björn.

Har tidigare varit glad ägare till 85/1.8 och kan utan problem rekommendera den. Den är definitivt skarp redan på 1.8. Men som alla andra gluggar ännu skarpare när man bländar ner...

Har också haft 50/1.8. Utan att förringa den gluggen tar jag mig friheten att säga att de spelar i olika divisioner. 50/1.8 är inte skarp från 1.8, den kräver nerbländning för att bli skarp. Det gör inte 85:an. Men det skiljer ju lite i pris också. Och för de pengarna får du även en snabb, tyst och säker USM samt en skön fokuseringsring (som jag tycker är ett skämt på 50/1.8). Däremot bjuds du på en längre närgräns på 85:an, 0.85m.

50/1.4 har jag ingen erfarenhet av.

Jag tycker 85:an är skarp redan vid 1,8, men vill du vara på den säkra sidan kan du alltid blända ner till 2,0 eller 2,2. Då har du fortfarande ett (eller 2/3) steg till godo mot 2,8.

Jag har ett 85/1,8 till min 350D, och tillsammans med en 550EX, så är jag mycket med nöd med de bilder jag får.

Tack,

Jan,
Cool katt :)
Jag gillar också mitt 24-70 även om det bara är en Sigma, men det finns tillfällen då jag skulle kunna ha nytta av ytterligare ett steg mer ljus.

Per,
Tack för länken till artiken och lektionen om bländarsteg.

Ska fundera vidare, har ett uppdrag i November där den nog skulle komma väl till pass så det är inte bråttom. Det blir nog 85'an och närgränsen bryr jag mig inte om, det jag planerar att använda den till befinner sig utanför den.

ANNONS
Götaplatsens Foto