Ja, visst finns det ljusstarkare normalzoomar än 2.8!
hbengtsson skrev:
Ursäkta en dum fråga kanske, men finns det ljusstarkare normalzoomar än 2.8? Tänker mig en drömglugg typ 18-50 1.8 nånting?
Dyrt och tungt borde det väl i sådana fall vara förstås, men finns det?
Olympus E-10 och E-20 med den lilla sensorstorleken på 2/3" hade på sin tid en ljusstark och exklusiv glasbit i form av en
fast 4x normalzoom på 35-140mm/F2.0-2.4, omräknat till gamla 35mm filmformatet. (Jag kollade själv på en E-10 för sex år sedan, men den höga dollarkursen och priset på $1900 höll emot.)
Till 4/3-systemet finns från Olympus i dagsläget en hyfsad ~4x ljusstark normalzoom
ZD 14-54mm/F2.8-3.5.
Nu kommer dessutom till Panasonic L1 en ~3.6x normalzoom från Leica, försedd med MEGA O.I.S. och är det första objektivet med bildstabilisering till 4/3-systemet. Optisk bildstabilisering innebär ju att det finns en extra gyro-stabiliserad linsgrupp i strålgången. Jag skulle tro att i dagsläget är detta objektivet,
LEICA D VARIO-ELMARIT 14-50mm/F2.8-3.5, just den ljusstarkaste normalzoomen på marknaden försedd med bildstabilisering.
Som synes har den lilla sensorn i E-10/E-20 möjliggjort den praktiska existensen av ljusstarka normalzoomar. Även 4/3-systemet, som har ca 4x större sensoryta än hos den lilla 2/3", möjliggör ljusstarkare normalzoomar än vad som är praktiskt möjligt i en kamera försedd med den större APS-C sensorn. Olympus har i sin
lens roadmap en extremt ljusstark normalzoom,
ZD ED 14-35mm/F2.0, som förväntas att introduceras tillsammans med en efterföljare till gamlingen E-1:an på Photokina i höst. (Det finns även ytterligare två telezoomar med extrem och fix ljusstyrka, nämligen
ZD ED 35-100mm/F2.0 samt
ZD ED 90-250mm/F2.8). Dessa tre sistnämnda och ljusstarka är nog drömgluggar i mångas ögon.
Ref: