Annons

Ljusstarkare normalzoom än 2.8?

Produkter
(logga in för att koppla)

hbengtsson

Aktiv medlem
Ursäkta en dum fråga kanske, men finns det ljusstarkare normalzoomar än 2.8? Tänker mig en drömglugg typ 18-50 1.8 nånting?

Dyrt och tungt borde det väl i sådana fall vara förstås, men finns det?

Ja, visst finns det ljusstarkare normalzoomar än 2.8!

hbengtsson skrev:
Ursäkta en dum fråga kanske, men finns det ljusstarkare normalzoomar än 2.8? Tänker mig en drömglugg typ 18-50 1.8 nånting?

Dyrt och tungt borde det väl i sådana fall vara förstås, men finns det?

Olympus E-10 och E-20 med den lilla sensorstorleken på 2/3" hade på sin tid en ljusstark och exklusiv glasbit i form av en fast 4x normalzoom på 35-140mm/F2.0-2.4, omräknat till gamla 35mm filmformatet. (Jag kollade själv på en E-10 för sex år sedan, men den höga dollarkursen och priset på $1900 höll emot.)

Till 4/3-systemet finns från Olympus i dagsläget en hyfsad ~4x ljusstark normalzoom ZD 14-54mm/F2.8-3.5.

Nu kommer dessutom till Panasonic L1 en ~3.6x normalzoom från Leica, försedd med MEGA O.I.S. och är det första objektivet med bildstabilisering till 4/3-systemet. Optisk bildstabilisering innebär ju att det finns en extra gyro-stabiliserad linsgrupp i strålgången. Jag skulle tro att i dagsläget är detta objektivet, LEICA D VARIO-ELMARIT 14-50mm/F2.8-3.5, just den ljusstarkaste normalzoomen på marknaden försedd med bildstabilisering.

Som synes har den lilla sensorn i E-10/E-20 möjliggjort den praktiska existensen av ljusstarka normalzoomar. Även 4/3-systemet, som har ca 4x större sensoryta än hos den lilla 2/3", möjliggör ljusstarkare normalzoomar än vad som är praktiskt möjligt i en kamera försedd med den större APS-C sensorn. Olympus har i sin lens roadmap en extremt ljusstark normalzoom, ZD ED 14-35mm/F2.0, som förväntas att introduceras tillsammans med en efterföljare till gamlingen E-1:an på Photokina i höst. (Det finns även ytterligare två telezoomar med extrem och fix ljusstyrka, nämligen ZD ED 35-100mm/F2.0 samt ZD ED 90-250mm/F2.8). Dessa tre sistnämnda och ljusstarka är nog drömgluggar i mångas ögon.

Ref:

Re: Ja, visst finns det ljusstarkare normalzoomar än 2.8!

Sundvisson skrev:
Jag skulle tro att i dagsläget är detta objektivet, LEICA D VARIO-ELMARIT 14-50mm/F2.8-3.5, just den ljusstarkaste normalzoomen på marknaden försedd med bildstabilisering.

Canon har iofs sin EF-S 17-55 IS USM som håller 2,8 hela vägen.

F2,8 är en vanlig ljusstyrka på dyra proffszoomar, frågan var om det fanns någon ljusstarkare...

Men visst, Canons nya 17-55 med bildstabilisator är väl så nära man kan komma kanske...

ANNONS
Götaplatsens Foto