Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljusstyrka i praktiken

Produkter
(logga in för att koppla)

Mette B

Aktiv medlem
Jag skall köpa mig ett objektiv med god ljusstyrka. Jag tycker dock att det är lite svårt att veta vad som blir skillnaden i praktiken mellan olika objektiv. De objektiv som jag kollat närmare på är Canons 50 EF 50/1.4 USM, 35/2.0, Sigma 20-40/2.8, Sigma 28-70/2.8 eller kanske Sigma EX 30/1,4 DC HSM.
Zoom är ju smidigt men då får jag inte samma ljusstyrka...Vad säger ni?

Med ett steg större ljusstyrka så kan du halvera slutartiden. Från f/1,4 ligger stegen på detta sätt:

f/1,4
f/2,0
f/2,8
f/4,0
f/5,6

Du behöver alltså 4 gånger så lång slutartid för korrekt exponering vid f/2,8 som vid f/1,4. Dock blir ju skärpedjupet mycket kortare vid f/1,4, till för- och nackdel.

Edit: Tänk också på att du med kortare brännvidd inte behöver hålla lika still vid samma tid som vid en längre brännvidd för att få en skarp bild. Alltså behövs inte samma ljusstyrka vid kort brännvidd, om det bara handlar om att få skarpa bilder ur rent slutartidsperspektiv.

Senast ändrad:
Bländarvärdet är en beskrivning av bländarens yta. Roten ur två är nyckeln till bländarvärderna att multiplecera/dividera med. Något förenklat är kan roten ur två antagas vara 1,4.

Försäkerhets skull är skalan 1/2,8, 1/4, 1/5,6 o s v, vilket gör att det hela börjar att stämma.

Okej, tack.

Jag skall ha objektivet ffa till att fota på hund och hästevenemang som är inomhus. Det innebär att det troligen är rörliga objekt som skall plåtas. Jag är inte helt säker på brännvidden. Det lutar mot 50 då jag inte riktigt vill ha vidvinkel utan fokus på en eller ett par djur....

Det beror ju lite på hur långt ifrån man står och vilket perspektiv man vill ha men för ändamålet borde ju canons 85/1.8 vara ett bra alternativ?

Jo, det är helt rätt Jerry, har kollat på den oxå. Helt klart intressant. Svårt som attan att göra ett val.

Du har inte nån i din närhet(från fotosidan eller "verkligheten") som du kan åka över och kika på objektiven hos?
Alltid trevligt att träffa nya människor och objektiv:)
Tänk även på att kolla hastigheten på AF, fokusen är rätt kritisk med en 1.4:a

Mette B skrev:
Hur menar du med hastigheten på AF, jag menar hur kollar jag det?
Antingen så provar du själv, eller också läser du i tester.
Som tur är varierar nog inte testomdömmena på AF lika mycket som tester på det övriga vad det gäller objektiv.
Om du provar själv så är det intressanta att fota det du brukar fota och se om bilderna blir skarpa där du vill ha dem skarpa.

Hmm... rätta mej om jag har fel, men har inte 20D aps-sensor och borde inte det innebära att 50mm "motsvarar" 80mm "normal" brännvidd?
har inte riktigt fått kläm på det där med brännvidderna på dom "små" kamerorna, men så har iaf jag fått det förklarat för mej?

/K =)

Helt klart så fungerar 50 1,4.

Mitt tips (85 1,8) grundar sig i de motivsituationer som jag ser framför mig här.
Utsnitt på nätt avstånd ifrån hundar och hästar i tex utställningshallar..

Beror ju såklart också på avståndet till motiven men jag anser det vara bättre att kasta bakgrunder i oskärpa än att gå nära med större vinkel och få med mer störande element.
Smaksak och beroende på vad man egentligen vill..

MVH Niclas,

Ska du fota flera hästar i samma bild där hela hästen syns tror jag 85mm blir väl långt faktiskt. Men det beror ju på var du själv ska stå o fota också.

Har en Sigma 30mm/1.4 och det är lite trixigt att sätta skärpan rätt på full öppning ibland. MEn annars är det en väldigt trevlig o rätt allround brännvidd.

Och jag köpte ett 85/1,8 och insåg rätt snabbt att en "135:a" var för mycket tele för mig. Jag bytte det mot en 50/1,4 och har nu den "85:a" jag egentligen tänkte mig...

Tänk mer på brännvidden än på några tiondelar hit eller dit på ljustyrkan är mitt råd. Antar att du har en "kit-zoom" nu? Har jag fel? Vilken brännvidd använder du mest? Det var vad jag borde ha tänkt på först.

Per

ANNONS