Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljustält hur stort

Produkter
(logga in för att koppla)

Bossebarrskog

Aktiv medlem
Ljustält. Hur stort?

Funderar på att fixa/köpa ett ljustält. Hur stort behöver man ( ja jag vet att det beror på vad man ska plåta) men hur stort använder ni och vad plåtar ni som gör att det ni har är för litet/stort. Spelar det ngn roll om man tar ett "jätte"stort om man bara ska plåta en liten ring eller är det då bättre med ett mindre??

Har ni köpt eller tillverkat era själv och vad har ni i så fall använt för grejor?

Jörgen

Senast ändrad:
Har inget svar på storleken, men däremot hittade jag ett tips i en annan tråd som jag tyckte var bra. IKEA har en tvättkorg för under hundralappen. Den är kanonbra och köper du den, lär du upptäcka begränsningarna utan att investerat för mycket.

Jag köpte ett från www.kaffebrus.com
ett 60x60 cm.
Nu köpte jag visserligen det på tradera men sak samma. Är kanon nöjd med det. Enda nackdelen är ju hur man skall kunna vika ihop det :)))
Det kommer i en väska stor som ett A4 papper och några cm. tjock sen när man viker upp det så blir det fullsize.

Enda som talar för att man vill ha ett mindre tält resp. större är ju som du själv säger om du skall ha stora saker att fota såklart. Men en annan sak är ju att en liten ring i ett stort tält fortfarande kräver ganska starka lampor. Det kan kännas lite overkill med 2x 500w för att fota en lite ring.... Men vore jag som du så köpte jag ett större tält(inte överdrivet stort då :))) Och sen tillverkade jag ett mindre tält/box. Man kan göra ett av en mjölkvit plastlåda som man gör ett hål i för att fota genom, kan dubbel fungera som ljustält/difussionsbox och bärlåda.

Skall skicka med en testbild som jag tog i tältet mitt.

Bilagor

• talt2.jpg
    talt2.jpg
    55.8 KB · Visningar: 257
Senast ändrad:
Tack ska ni ha. Har tittat lite på Kaffebrus och lite på Deltashoppen och det ser ut att vara samma.
så ett 60x60 + att man kollar in det på Ikea( vet inte hur jag ska klara det då jag får utslag bara jag tänker på Ikea)

Jörgen

ANNONS
Götaplatsens Foto