Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljustäta Nikon FM?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jakelol

Aktiv medlem
Min gammla FM släpper in på tok för mycket ljus (filmluckan), är det någon som har tips på hur jag ska gå till väga och vad jag ska använda?
 
Täta bakstycket

Du måste få bort de gamla kladdiga tätlisterna först.
det kan man göra genom att använda exvis tändstickor som man täljer som ett litet spett, Skrapar med trästickan ur det gamla kladdet.
Efter hand kan man använda lacknafta som lösningsmedel för att få helt rent. Man kan använda Tops lite friserade o doppade i lacknaftan, eller ren Bensin.
Sen gäller att fixa nya skumgummilister.
Jag brukar använda en musmatta, välj en som har ett svart skum tätt o "lagom" tätt o mjukt.
Välj med omsorg.
Med en skalpell, eller bytbladskniv skär man sedan tunnna lister, använd stållinjal o håll linjalen hårt mot mattan.
Skär exvis 2mm breda lister, vilka sedan delas på en gång till såa tt man får c:a 2 x 2 mm lister.
Skär flera gången med lätt tryck, de första literna kan bli fel men du tränar upp dig.
Nu är det bara att tryck in dem i listuttagen i kameran. den sitter av sig själv o behöve rinte limmas.
Ett ställe som är kritsitk är vid bakstyckets gångjärn, där brukar jag använda självhäftande svart eller mörk filt som finns att köpa där det finns självhäftande faner o likande. En sorts sjävhäftande sammet.
Man kan oxo skära tunna skikt av skummet o limma.
det gäller att ha skarp skapell.
Bakstycket skall vara lite trögt att stänga om allt är rätt.
Det värsta läckaget är enligt min erafrenhet vid gångjärnet.
Vid avkännadren för ränkeverket får man göra ett avbrott i skummet.

För att kontrollera att det blir mörkt i filmkammaren kryper man helt enkelt in o ber nån stänga bakstycket, ta tid på dig att vänja ögonen vid mörkret bara. (detta var ett skämt)
 
Precis det jag ville veta. Man tack djupast men hur är det på mutsatta sidan av gångjänet ska det inte tätas något där? För på mina så ser jag inga räster av skum?
 
Ljustätning

Du menar låssidan av bakstycket förmodar jag.
Kolla detta samtidigt som du är där inne.
Men se till att nån utanför finns hemma som kan öppna o släppa ut dig...

Skämt åsido, verkar det inte vara så att någon särskild tätning finns på den sidan.
Det är ju långt till filmen jämfört med gångjärnsidan där filmen rullas upp på öppen spole.

Så min uppfattning är att gängjärnsidan är viktigast av allt.

Efter ett stunds stängd lucka ser man var det klämmer i det nya skummet o kan därmed avgöra om det funkar, eller fyller ut som det skall.

Sen är det bara att snabbt som katten knäppa ur en filmrulle o testa.

Gärna med kameran stående i solen i olika vinlar såa tt det blir provat.

det jag gjorde efter en ljusskadad film var att tejpa utanpå bakstycket runt om för att bevisa för mig om det var ljuskador i kameran eller på labbet.
Tejpen gjorde att det blöev bra o då tätade jag kameran.

Detta gäller alla modeller, jag har gjort det på FM, FE, EM,
 
Jag vet inte hur ljustätningen funkar på Nikon FM men jag lagade nyligen själv ljustätningen på min Canonet QL17 G-III. Det knepiga och tidskrävande var att ta bort den gamla ljustätningen. Att sätta dit den nya var lätt!

Jag köpte ett kit med självhäftande skummgummi i olika tjocklekar av Jon Goodman (alias: interslice) på ebay:
http://search.ebay.com/_W0QQfgtpZ1QQfrppZ25QQsassZinterslice

Billigt (6 dollar + 80 cent frakt) och snabb levererans. Han mailade över en pdf-fil med instruktioner för hur man går till väga på just mina kameror. Han kanske har en guide till Nikon FM också. Maila honom och fråga!
 
Jag kan rekommendera Jon Goodmans tätningskit. Snabb och trevlig säljare. Köpte själv ett och har fixat 2 st Minolta XG-1n. Han skickar med ett specialverktyg i bambu för att peta loss det gamla skummet, fungerade helt perfekt. Han menar sig ha hittat särskilt bra skumgummi för just kameror.

Jag skulle nog inte vilja stoppa in vad som helst i mina kameror när jag sett hur det gamla skumgummit degenererar till kletig gebba.

Använd t-sprit för att lösa upp det gamla skumgummit, det är garanterat fettfritt och fungerar utsökt. Se till att inte få t-sprit på mattskivan bara, den blir förstörd.
 
ANNONS