Annons

Lokalt lagrade bilder i LR CC?

Produkter
(logga in för att koppla)

LinsLucas

Aktiv medlem
Jag har nyligen bytt från LR 6 till LR CC. Jag skulle behöva lite hjälp med att förstå två saker när det gäller LR CC.

1. Som jag har förstått det så är vitsen med CC att allt lagras i molnet så att man kan komma åt bilderna var som helst och på vilken enhet som helst. Men varför har jag då en LR-mapp med över 100 GB bilder på min dator? Jag hittar heller ingen inställning för att minska eventuellt buffertutrymme, eller har jag missat det helt?

2. Finns det något sätt att visa info om tid/bländare/ISO direkt i stödrastervisningen? Det gjorde det i LR 6/Classic och jag saknar det varenda gång jag bläddrar bland bilderna. (Funktionen finns ju till mobila enheter, men jag hittar ingenting i datorn) Visst kan jag trycka "i" för info, men det borde finnas ett smidigare sätt.

Detta gäller alltså desktop-versionen av Lightroom CC.
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Börja här:
Antingen är jag blind, eller så har du kanske inte läst hela inlägget. ;)
Jag frågade inte efter skillnaderna mellan CC och Classic. Utan hur man löser två specifika problem, eller "features" som vissa företag kallar det.
 

frkgas

Aktiv medlem
Om du går in under inställningar och klickar bort
lagra kopior av alla ursprungliga foton på den angivna platsen
så slutar den att göra så. Klickar du i den igen så kommer Lightroom att kopiera in alla bilder igen. Hände mig =)
 

pdahlen

Aktiv medlem
Din fråga 2. Har precis ställt in detta i 6.14 idag då jag köpt ny dator. Iaf i 6.14 så är det under Visa, Visningsalternativ, så bockar du i Luppinformation, om det nu är samma i CC
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Din fråga 2. Har precis ställt in detta i 6.14 idag då jag köpt ny dator. Iaf i 6.14 så är det under Visa, Visningsalternativ, så bockar du i Luppinformation, om det nu är samma i CC
Det ser tyvärr inte likadant ut i LR CC, och jag hittar inget i menyerna som kan tänkas aktivera denna funktion.
 

andoqu

Ny medlem
Din fråga1: Jag har skapat en samling i Lr och markerat till vänster om den så att den synkroniseras. Sedan drar jag de bilder i Biblioteksfiltret till samlingen som jag vill se i Lr-appen i min mobil. (Eller redigera, men den funktionen använder jag inte.)

Din fråga 2: Välj Visningsalternativ... under Visa (Ctrl+J) och vid Komprimera och Expandera Celltillbehör kan du välja vad som skall visas.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Antingen är jag blind, eller så har du kanske inte läst hela inlägget. ;)
Jag frågade inte efter skillnaderna mellan CC och Classic. Utan hur man löser två specifika problem, eller "features" som vissa företag kallar det.
Jo jag har läst men det låter inte som att du vet varför du har bytt.
Då tänkte jag att man kunde läsa på om skillnaderna först, men det kanske är för jobbigt.
 

LJsson

Medlem
Fråga 2: biblioteksmodulen - Visa - visningsalternativ - Komprimera celltillbehör där kan du lägga till vad som ska visas gäller biblioteksmodulen och stödrastervisning
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Din fråga1: Jag har skapat en samling i Lr och markerat till vänster om den så att den synkroniseras. Sedan drar jag de bilder i Biblioteksfiltret till samlingen som jag vill se i Lr-appen i min mobil. (Eller redigera, men den funktionen använder jag inte.)

Din fråga 2: Välj Visningsalternativ... under Visa (Ctrl+J) och vid Komprimera och Expandera Celltillbehör kan du välja vad som skall visas.
Pratar vi om LR CC nu? Jag hittar inte dom menyer som du nämner. Jag tror att du menar Classic?
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Jo jag har läst men det låter inte som att du vet varför du har bytt.
Då tänkte jag att man kunde läsa på om skillnaderna först, men det kanske är för jobbigt.
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt att jag uttryckte mig aningen retoriskt i min frågeställning. För att undvika alla eventuella typer av missförstånd borde jag kanske ha skrivit; Varför i helvete lagras bilderna lokalt när grejen med CC är att dom ska lagras i molnet?
Men jag trodde att den frågeställningen var underförstådd när man läste igenom inlägget.
 

AWid

Aktiv medlem
  • Jag ber så hemskt mycket om ursäkt att jag uttryckte mig aningen retoriskt i min frågeställning. För att undvika alla eventuella typer av missförstånd borde jag kanske ha skrivit; Varför i helvete lagras bilderna lokalt när grejen med CC är att dom ska lagras i molnet?
Men jag trodde att den frågeställningen var underförstådd när man läste igenom inlägget.
Det är inte helt enkelt att migrera från LR Clasic till LR CC (tycker jag:). Man måste ju också bestämma sig för om man vill eller inte vill ha kvar bilderna i gamla LR Clasic. Så HÄR beskriver Adobe hur migreringen ska göras.

När man är klar med migreringen bestämmer man om man vill ha bilderna lokalt eller ej genom att:
Klicka på ikonen "Mina bilder" Där kan du se alla dina "Album"
Högerklicka (Ctrl-klicka på Mac) på ett "Album" och välj (eller avvälj) "Lagra Album lokalt".

Hoppas jag uppfattat din fråga rätt:unsure: Återkommer om jag hittar något svar på din fråga 2 avseende info.

Tillägg:
Hittar inget betr. fråga 2. Man får nog "toggla" med i (eller använda "i-knappen" längst ner till höger) som du är inne på i din ursprungliga fråga. På den punkten är gamla LR Clasic nog vassare;)
 
Senast ändrad:

Erik Schalin

Aktiv medlem
Bara som information:
Det finns inget idag som heter LR CC. Däremot används CC som begrepp på något sätt för att beskriva Adobes programutbud.
Antingen är det korrekta namnet Photoshop Lightroom, som är molnbaserat eller Photoshop Lightroom Classic, som inte är molnbaserat.

För din andra fråga rekommenderar jag denna grupp:
 

AWid

Aktiv medlem
Bara som information:
Det finns inget idag som heter LR CC. Däremot används CC som begrepp på något sätt för att beskriva Adobes programutbud.
Antingen är det korrekta namnet Photoshop Lightroom, som är molnbaserat eller Photoshop Lightroom Classic, som inte är molnbaserat.....................................
Naturligtvis korrekt, men i bland är det lite svårt att hänga med i Adobes namnbytarcirkus😵
 
ANNONS