Jag är fruktansvärt nyfiken på en liten kompaktkamera vid namn Lomo. Den har ju vissa inställningsmöjligheter och så... men nu undrar jag om er som har en sådan eller ni som funderat på att köpa en. Vad ni tycker om den, tankar kring den...
Jag har haft en LOMO i fyra-fem år och trivs väldigt bra med den. Den är liten (går ner i vilken jackficka som helst) och väldigt robust för sin storlek.
Optiken är skarp, men ger rätt kraftig vinjettering på stora bländaröppningar, det är ju iofs en av egenskaperna som gör kameran lite "egen"...
Det finns inte så många inställningsmöjligheter på Lomom, filmkänslighet, bländare och avstånd, mest bara en point & shoot kamera. Bilderna du får varierar från fina skarpa färgrika till riktigt suddiga trista konstiga bilder, men det är väl charmen med en Lomo. Byggkvaliteten är väl lite si och så, de fungerar inte bra i norrländsk kyla, en kompis är inne på sitt tredje exemplar, men de har alltid varit hjälpsama på www.lomography.com och skickat utbytes ex. Kul kultkamera, men ser man till priset är den väl kanske inte prisvärd...
Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig
inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av
Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa
ett Plus-medlemskap.